Plány Evropské unie na elektromobily do roku 2030 jsou podle šéfa velké automobilky až příliš odvážné

Evropské cíle s elektromobily do roku 2030 jsou podle šéfa Fordu příliš vepředu před reálnou poptávkou. V článku najdete aktuální fakta, podmínky na trhu v Česku i rady pro zákazníky, kteří elektromobilitu zvažují.

V posledních letech zaplavily český trh zprávy o elektrických autech a jejich „nezadržitelném“ nástupu. Často se setkávám s otázkou: opravdu zvládnou elektromobily ovládnout silnice už do roku 2030? Podle ředitele jedné z největších světových automobilek – Fordu – jsou evropské plány v tomto směru více než ambiciózní a realita může být nakonec trochu jiná.

Omezení i v plánech Fordu: proč nejsou spalovací motory na odpis?

Ford před nedávnem přehodnotil svůj rozvrh ohledně elektrifikace a oznámil, že minimálně v příštích šesti letech nepřestane v Evropě prodávat auta se spalovacím motorem. Podle Marina Gjajy, šéfa evropské větve Fordu, je totiž aktuální situace na trhu až příliš nestabilní. Týká se to jak zákaznické poptávky, tak i právních norem, které se neustále mění.

„Do kompletní změny bychom měli jít, až když k ní budou připravení sami zákazníci – a ti se rozhodují v každé zemi jinak a jiným tempem,“ vysvětlil Gjaja pro renomovaný web Autocar.

Jak se otřásá podpora elektromobilů v Evropě

Donedávna patřily podpory a dotace na elektromobily mezi hlavní argumenty pro jejich nákup. V Bruselu pod taktovkou Ursuly von der Leyen je trend udržitelné mobility stále silný. To se ale nedá říct o všech evropských zemích. Česko, stejně jako Německo či Švédsko, zažilo během posledního roku výrazné snížení nebo úplné zrušení státních dotací na elektroauta. Bez těchto pobídek jsou ekologické vozy v očích mnoha Čechů stále drahou a pro většinu nedostupnou alternativou.

Proč je nejistota pro automobilky problémem?

  • Časté změny dotačních programů znamenají, že automobilky nemohou spolehlivě plánovat strategii.
  • Náročné schvalování státních podpor zpomaluje náběh výroby elektrických vozů.
  • Odlišná pravidla v různých zemích EU komplikují globální plánování výrobců.

Mnoho zavedených automobilových značek proto v roce 2025 reviduje své dřívější plánované termíny přechodu výhradně na elektromobilitu. Hlasitě tak, mimo Fordu, svůj přístup mění i Škoda Auto nebo některé značky koncernu Stellantis.

Elektromobily pod lupou: co byste měli jako zákazníci vědět?

Nejde jen o politiku a dotace. I když v Praze přibývá nabíjecích stanic například díky projektům PRE nebo E.ON, elektromobil stále není pro každého. Důležitou roli hrají ceny elektřiny, dostupnost opraven „na počkání“, nebo třeba obava z kratšího dojezdu v zimě.

Kam dál směřuje elektromobilita v roce 2025?

  • Větší rozumnost při plánování – automobilky už nechtějí slibovat nemožné na úkor zákazníků.
  • Síť nabíječek roste, ale v regionech za Prahou to stále není samozřejmost.
  • Přibývá ojetých elektromobilů na trhu, což mírně snižuje ceny.

Na závěr? Přechod na elektromobily bude zásadní, ale nebude tak rychlý a plošný, jak se ještě před pár lety plánovalo. Je rozumné sledovat nové dotační programy a počítat s tím, že vítězem se stane ten, kdo na změny zareaguje pružně a neukvapí se při výběru. Český trh s auty čelí zajímavé dekádě. Najít tu správnou rovnováhu mezi udržitelností, cenou a reálnými potřebami – to je výzva, která nás čeká.