Jestli si myslíte, že spalovací motory zmizí z českých silnic během pár let, možná vás současný vývoj překvapí. Po roce 2035 totiž nemusí být elektromobily jedinou možností, jak jezdit ekologicky. Do hry vstupují syntetická a bio paliva, která mohou spalovací motory vdechnout nový život – a to bez uhlíkové stopy. Revoluci naznačuje i firma SUSTAIN, jejíž produkty lze používat v běžných motorech bez zásahu do konstrukce.
Zájem o „elektro“ slábne, automobilky mění plány
Zájem Čechů o elektromobily není takový, jaký si představovaly evropské automobilky i politici z Bruselu. Mnohé značky, včetně zavedených jmen jako Škoda Auto nebo Hyundai, už musely přibrzdit výrobu „elektrovozů“. Nástup čistě elektrických aut brzdí mimo jiné i cena, nejistota ohledně infrastruktury a obavy z krátkého dojezdu. Právě proto v poslední době přichází do popředí tzv. udržitelná paliva.
Syntetická a bio paliva: Šance pro starší vozy
Výzkum v oblasti alternativních paliv je v roce 2025 už opravdu daleko. Biopaliva vznikají například z řepky, obilí nebo zbytků dřeva a mohou být použita dokonce v motorech, které dnes běžně tankujeme na čerpacích stanicích Benzina nebo OMV. Syntetická paliva se zase vyrábí chemickou cestou – například i přeměnou CO2 z ovzduší na kapalinu. Pokud se k výrobě použije elektřina ze slunce nebo větru, výsledné palivo je prakticky uhlíkově neutrální.
- Biopaliva – vyráběná nově z lokálních zdrojů i odpadu, přispívají k oběhovému hospodářství.
- Syntetická paliva – šetrná ke klimatu, mohou nahradit tradiční benzín a naftu bez úprav motorů.
Za hranicemi laboratoří: Příklady z praxe
Příkladem konkrétního řešení je SUSTAIN Classic Super 33. Tento typ paliva využijete i ve dvacet let starém octavii nebo fabii a stále splňuje účel: jede, nezanechává fosilní stopu a pochází z udržitelných zdrojů. Takových firem přibývá, nejen v Německu nebo Skandinávii, ale i u nás. Do vývoje nových paliv silně investuje i japonská Mazda, která nechce opustit spalovací motory předčasně.
Změní Brusel pravidla hry?
Debaty o úplném zákazu spalovacích motorů v EU se v posledních měsících rozhořely nanovo. Předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová navrhuje, aby některá syntetická paliva byla i po roce 2035 povolena jako výjimka. Pro Česko, kde je podíl starších vozů nadprůměrný, by to mohlo znamenat větší svobodu volby a pomalejší přechod na elektromobily.
Proč si tuto změnu pohlídat?
- Možnost provozovat stávající auto dlouhodoběji a ekologičtěji.
- Nižší náklady na přechod na nový pohon.
- Budoucnost, která není jen o bateriích.
Pokud vlastníte auto starší pěti let a sledujete trendy, vyplatí se sledovat vývoj v oblasti syntetických paliv. Může to být praktická cesta, jak spojit starou lásku ke svému autu a ohleduplnost vůči přírodě. A hlavně – české silnice tak možná zůstanou pestřejší než si Brusel původně myslel.