Jedna z největších evropských dodávek elektrických autobusů zamíří do Rumunska

Dodávka 123 e-busů značky Solaris do šesti rumunských měst potvrzuje, že elektrické autobusy se stávají běžnou součástí evropské městské dopravy. Jaký vliv bude mít tento krok na život v ulicích východní Evropy?

Elektromobilita už dávno není jen tématem složitých debat na konferencích. V roce 2025 se s elektrickými autobusy běžně setkáváme i v ulicích menších měst. Výraznou stopu v rozvoji ekologické městské dopravy aktuálně zanechá Polsko – konkrétně značka Solaris, která právě získala zakázku na rekordní počet e-busů do Rumunska.

Solaris Urbino: Polský tahoun elektrické revoluce

Polský výrobce autobusů Solaris není na trhu s elektrickými vozy žádným nováčkem. Už v roce 2011 uvedl model Urbino 8,9 LE Electric – tehdy ovšem jen v omezeném počtu kusů, většinou na otestování nových technologií v provozu. Dnes je ale situace úplně jiná: elektromobilita ve veřejné dopravě zažívá raketový růst a zájem o ekologická vozidla prudce roste.

Největší zakázka? 123 e-busů pro 6 rumunských měst

Solaris se stal hlavním vítězem nedávné soutěže rumunského Ministerstva veřejných prací na dodávku 123 elektrických autobusů v hodnotě zhruba 1,7 miliardy korun (téměř 65 milionů eur). Moderní vozy zamíří do měst Iași, Sibiu, Sighetu Marmației, Suceava, Târgu Mureș a Pitești, která tak získají flotilu splňující nejpřísnější evropské ekonormy.

  • Přínos pro města: Výrazné snížení emisí v centru měst
  • Modernizace veřejné dopravy: Komfortnější a tišší provoz
  • Důraz na lokální servis: Nasazení nové infrastruktury – od nabíječek po servisní zázemí

Co e-busy znamenají pro běžného cestujícího?

Prakticky to znamená, že cestování městskou dopravou bude tišší, čistější a pravděpodobně také pohodlnější. V Brně nebo Praze se už na ekologické autobusy ve flotile zvyknout stihly (ať už jde o elektrobusy, či článkové vozy na CNG). Je tedy inspirativní vidět, že podobný zelený posun zažívá i Rumunsko. Tamní města budou mít dostatek času na zavedení infrastruktury: nové nabíječky, odpočinkové zóny pro autobusy a samozřejmě trénink místních posádek.

Jak proběhne zavádění e-busů?

Dodávky samotných autobusů proběhnou po etapách. Všechny objednané vozy dorazí nejpozději na konci roku 2026. V praxi to dává městům možnost v klidu budovat zázemí – ať už jde o klasické zásuvné nabíječky (každý autobus dostane vlastní 40kW stanici), nebo vysokovýkonné sběrače s výkonem až 300 kW, které známe i z některých českých měst.


“Jsme hrdí na to, že se stále víc evropských měst rozhoduje pro bezemisní veřejnou dopravu. Zakázka pro Rumunsko je důležitým milníkem nejen pro Solaris, ale i potvrzením trendu, kterým se ubírá moderní evropská městská doprava,”

uvedl Petros Spinaris, člen představenstva Solaris Bus & Coach pro prodej a zákaznický servis.

Jaké další kroky čekat?

Pokud vás téma udržitelné městské mobility zajímá, doporučuju sledovat vývoj projektů v regionech jako Ostrava, Plzeň či Pardubice, kde místní dopravní podniky testují různé typy e-busů a infrastrukturních řešení. Je velmi pravděpodobné, že i „běžný“ pasažér u nás na Moravě či v Praze brzy pocítí změnu směrem ke klimaticky ohleduplnější dopravě na vlastní kůži.

Zajímavost na závěr

Věděli jste, že Solaris dodal už více než 2 000 elektrických autobusů do celé Evropy? Stal se tak jedním z největších hráčů na trhu – a některé z jeho vozidel dnes brázdí ulice Brna, Olomouce nebo Prahy. Trend je zřejmý: e-busy nejsou jen dočasný výstřelek, ale pevná součást městské dopravy a moderního městského života.