Elektrické autobusy v Evropě nabírají tempo: Do Osla zamíří téměř 200 nových vozů

Oslo si objednává téměř dvě stovky elektrobusů od Solarisu, což je největší zakázka svého druhu. Jak se Evropa i Česko připravují na přechod k bezemisní městské dopravě? Praktické informace, čísla i trendy roku 2025.

Za posledních pár let sledujeme v Evropě doslova elektrickou revoluci v městské dopravě. Norské hlavní město Oslo se chystá posílit svou flotilu téměř dvěma stovkami elektrobusů od renomované značky Solaris. Pokud sledujete trendy v ekologické dopravě, tohle by vám rozhodně nemělo uniknout.

Polský výrobce Solaris, který už dobře znají i cestující v Praze, Brně, Ostravě nebo Plzni, má dodat Oslu celkem 183 nových elektrobusů. Investice přesahující 2,5 miliardy českých korun znamená pro Oslo další krok k dopravě úplně bez emisí, což není u Skandinávců žádné překvapení – Norsko se už roky drží na špici prodejů elektrických vozidel v Evropě.

Největší objednávka elektrobusů v historii Solarisu

I když jsou vozy Solaris běžnou součástí české dopravy, u nás zatím většinou jezdí na naftu nebo CNG. Objednávka pro Oslo ale prolamuje rekordy: jde o zatím největší jednorázovou dodávku elektrobusů v historii firmy. Dosud držela primát hromadná doprava ve Varšavě, kde nasadili 130 elektrických kloubových autobusů od stejného výrobce.

Podle ředitelství norské pobočky Solarisu v tom Norsko nejde jen za ekologickým statusem. „Jsme opravdu pyšní na důvěru z Osla. Je to důkaz, že bezemisní doprava už dávno není sci-fi. Brzy bude každý obyvatel Osla moct vyzkoušet pohodlí elektrických autobusů na vlastní kůži,“ uvedl Sverre Skaar, šéf Solaris Norge AS.

Co umí nové elektrobusy v ulicích Osla?

Modely Urbino 18, které si Oslo pořídilo, jste už možná zahlédli na trasách v Berlíně, Bruselu, Barceloně nebo Hamburku. Nové vozy mají baterie o kapacitě přes 500 kWh – a to je, pokud plánujete městskou dopravu, pořádná dávka energie. Standardně se dobíjejí nabíječkami v depu, v Osle ale využijí i rychlé nabíjení přímo na konečných zastávkách. Řidič při tom nemusí ani vystupovat z autobusu – stačí automatické propojení s nabíječkou pomocí pantografu.

Evropské trendy a česká realita – kde jsme a kam směřujeme?

Popravdě, zájem evropských měst o elektrobusy je každým rokem viditelnější. Nestačí už jen řešit komfort cestujících, dneska jde hlavně o snižování emisí a splnění ambiciózních klimatických cílů EU – do roku 2050 mají být emise na nule. Elektromobilité fandí velká města i lokální veřejná doprava, a počty nasazovaných elektrických vozidel rostou.

V České republice jsme sice zatím opatrnější. Počet elektrobusů na českých silnicích se drží lehce nad stovkou, což vedle tisícovek klasických autobusů není mnoho. Věřím ale, že s postupnou modernizací a větším důrazem na ekologii se dočkáme dalších významných zakázek – a třeba podobných inovací, jaké dnes vidíme v Oslu, se brzy dočká i Praha nebo Brno. Držme si palce – změna totiž už klepe na dveře a čeká nás nová kapitola v městské dopravě.