S rozvojem elektromobilů v Česku a celé Evropě přichází i nové výzvy. Podle aktuální studie Allianz se trh s elektrickými auty již brzy může potýkat s vážným nedostatkem lithia – klíčové suroviny pro výrobu baterií. Společnost zároveň upozorňuje na pomalé tempo výstavby dobíjecích stanic. Bez výraznějších investic a jasné strategie hrozí, že elektromobilita narazí na své limity dřív, než bychom čekali.
Elektromobil v městském provozu. Ilustrační foto: markus roider z Pixabay
Nedostatek lithia: Skrytý problém elektromobility
Možná už jste zaznamenali, že poptávka po elektromobilech v posledních letech prudce roste. Allianz ale upozorňuje na zásadní problém, který celý obor může zásadně zbrzdit – totiž nedostatek lithia. Právě toto lehké kovové „zlato moderní doby“ se stalo nejžádanější surovinou pro byznys s bateriemi, protože bez něj se dnešní elektromobil neobejde.
Statistiky mluví jasně. Každé desáté nové auto registrované v EU je v roce 2025 už elektromobil. V loňském roce se celosvětově jejich prodej dokonce zdvojnásobil a dosáhl 8 % tržního podílu. A není to jen o malých městských vozech: narůstá i prodej elektrických autobusů a kamionů, které spotřebují násobně víc akumulátorových článků než běžný osobák.
Nabíječky: Úzké hrdlo rozvoje v Česku i Evropě
Možná se vám už stalo, že jste museli ve frontě čekat na dobíjecí stanici – a to je další slabé místo rychlého rozvoje EV. EU si už před více než deseti lety stanovila ambiciózní cíl: jeden nabíjecí bod na deset elektromobilů. Realita? V roce 2025 bychom měli mít po celé Unii milion funkčních stanic, ale aktuálně jich máme přibližně jen 230 tisíc.
- Každý rok by mělo přibýt přes 300 000 nových dobíjecích míst, což je zatím nedosažitelná meta.
- V Česku dnes registrujeme přes 10 000 elektromobilů, ale veřejných rychlonabíječek je v provozu pouze několik stovek. Speciálně na českých dálnicích často vznikají u stojanů fronty.
- Rozvoj nabíjecí infrastruktury často brzdí zdlouhavé povolovací procesy, diskutabilní dostupnost pozemků i pomalá reakce lokálních samospráv.
Šance i výzvy pro Českou republiku
Pro Česko to zároveň znamená mimořádnou příležitost: lithium z Cínovce leží přímo „pod našima nohama“. Pokud vláda, místní firmy i samosprávy spojí síly, může region těžit nejen ekonomicky, ale i technologicky. Investice do těžby, zpracování a výroby baterií ale musí přijít rychle – globální konkurence nespí a dá se čekat, že ceny lithia budou dál růst.
Podle odhadů Allianzu lze v nejbližších dvou letech u elektrických aut čekat nárůst prodejů o 50 %. V Česku už dnes najdeme jak zahraniční značky (Škoda, Hyundai, Volkswagen), tak i start-upy nabízející domácí wallboxy nebo inovativní software pro firemní elektroflotily. Pokud chceme zůstat v evropské špičce, musíme vsadit na kvalitní infrastrukturu a nebát se investovat do výzkumu.
Co s tím můžete konkrétně dělat vy?
- Když uvažujete o elektromobilu, zkontrolujte hustotu dobíjecích stanic ve svém okolí. Pomohou portály typu ČEZ Elektromobilita nebo PRE Point.
- Zajímejte se, jak váš zaměstnavatel plánuje rozvíjet „zelenou dopravu“. Některé firmy už dnes dotují wallboxy nebo podporují sdílení auta mezi kolegy.
- Pokud bydlíte v bytovce, zkuste navrhnout instalaci společného wallboxu přes SVJ. Čím víc lidí bude požadovat řešení, tím větší bude tlak na rychlé inovace.
Nejde jen o ekologii, ale i o konkurenceschopnost
Elektromobilita není jen ekologické téma. Je to otázka budoucnosti českého průmyslu, dopravní dostupnosti i rodinných rozpočtů. Kdo si nenechá ujet vlak inovací dnes, získá zítra zásadní výhodu. Lithium a dobíjecí stanice nejsou jen technologie – jsou to brány do nového světa mobility. Nenechme si tuto šanci uniknout.