Přichází doba elektromobilů: V EU bude benzín a nafta minulostí. Co čekat od roku 2035?

Evropská unie zavádí od roku 2035 průlomový zákaz registrace nových aut na benzín a naftu. Co to znamená pro řidiče v Česku, jak to ovlivní nabídku a co čekat od elektromobilů v příštích letech?

Rok 2035 už není tak daleko, jak se může zdát. Pro všechny, kteří plánují nákup nového auta, je to jasný signál: Evropská unie se definitivně rozhodla přijmout elektromobilitu. Od tohoto data budou v celé EU registrována už jen auta na elektřinu nebo zelený vodík. Syntetická paliva mají smůlu — studie ukazují, že jejich emise jsou podobné jako u klasického benzínu či nafty.

Co přesně znamená zákaz benzínu a nafty od roku 2035?

Pokud půjde vše podle současných plánů, od ledna 2035 už v Česku (a celé EU) nepřihlásíte ke schválení žádný nový vůz se spalovacím motorem — ať už na benzín, naftu nebo dokonce syntetická „eko-paliva“. Automobilky i politici o tom jednají už několik let a letos padlo zásadní stanovisko: žádné výjimky ani pro „čistší“ technologie.

Podle serveru Handelsblatt, který má často dobré zákulisní informace, je dohoda EU států v rámci Zelené dohody jasná. Opravdu to tedy znamená, že se s ikonickými modely škodovek Fabia nebo Octavia na benzinových motorech budeme v salonech loučit?

Syntetická paliva? Prachové částice zůstávají problémem

Sám jsem byl zvědavý, jestli syntetická paliva ještě nemohou hrát roli jakéhosi „mezikroku“. Bohužel, podle Evropské agentury pro životní prostředí mají i e-paliva, jako jsou různé nové směsi na bázi vodíku, podobnou produkci prachových částic jako benzín a nafta. V překladu: emise CO2 sice klesají, ale vzduch bychom tím extra nevyčistili.

Specialisté z českého centra pro energetiku zmiňují, že přechodné období by jen oddálilo to nevyhnutelné a pro výrobce dílů (například legendární Bosch, ale i menší české podniky) by znamenalo velké ztráty. Elektromobily prostě nepotřebují tolik součástek, což zásadně mění průmysl.

Bude mít trh a infrastruktura na přechod dost času?

Není divu, že se proti zákazu brání lobbisté nebo odborníci z výroby. Otázku, zda je česká síť nabíječek a rozvodů připravena na masový nástup elektromobilů, si kladou denně nejen profesionální řidiči. Pokud navštívíte jakékoli větší město – například Prahu, Brno, Plzeň nebo Ostravu – zjistíte, že stojanů přibývá, ale investice musí být ještě markantnější.

  • Nákup elektromobilu: Od roku 2030 už budou mít nejvýhodnější podmínky ti, kdo zvolí elektroauto. Stát i města připravují různé pobídky a výhody (např. parkování zdarma, levnější dálniční známky).
  • Domácí nabíječky: Čeští výrobci jako E.ON, PRE či ČEZ nabízejí stále dostupnější chytré wallboxy do rodinných domů i firem.
  • Zelený vodík: Testuje se v Praze i Ostravě, zatím ale půjde o menší část trhu, hlavně pro nákladní dopravu.

Praktické rady: Co dělat, ať změna nezaskočí právě vás?

Přemýšlíte o novém voze na příštích 10 let? Zvažte už dnes elektromobil – ceny v bazarech i výběr se mají do roku 2030 dramaticky zvýšit. Pokud zatím nemáte možnost nabíjení v domě, sledujte nabídku svých energetických dodavatelů, často sdílí tipy na dotace nebo nové tarify speciálně pro elektromobily.

Stále více měst investuje do rychlých nabíječek (Praha, Brno i menší města jako Hradec Králové), takže se dočkáme toho, že vzdálenost k nabíječce bude brzy menší než ke klasické pumpě. A jaký je „wow“ fakt? Podle posledních údajů ČSOB Leasingu je už dnes energetický provoz elektromobilu až o 60 % levnější než u benzinového motoru.

Jestliže jste milovník klasických motorů, stihněte si užít vůni benzínu na některé z veteránských akcí – v roce 2035 už to bude rarita!