Spalovací motory v Norsku mizí, ačkoliv země stále těží ropu

V Norsku už nové vozy se spalovacím motorem tvoří jen zlomek trhu. Elektromobily a hybridy tu přebírají žezlo – a to přesto, že norská ekonomika pořád silně stojí na ropě. Jak to Norové zvládli?

V Norsku dnes spalovací motory představují méně než 10 % nově registrovaných aut. Pokud sledovaný trend vydrží, v příštím roce už nemusí být mezi novinkami jediný vůz s klasickým benzínovým nebo naftovým pohonem – a to vše v zemi, která patří k největším evropským producentům ropy.

Jedním z nejžádanějších elektromobilů na norském trhu je Tesla.
Foto: Vlad Tchompalov / Unsplash

Ekonomika z ropy, preference bez emisí

Norsko patří mezi stálice evropského ropného průmyslu – jeho ekonomika stále stojí částečně právě na těžbě fosilních paliv a do známých „Fondů budoucnosti“ proudí ročně miliardy korun. Přesto se Norové v posledních letech jednoznačně přiklání k modernějším a čistším technologiím. Elektrická a hybridní auta dominují prodeji, což je na evropské poměry naprosto výjimečné.

Jak rychle mizí spalovací motory z norských silnic?

Podle dat zveřejněných portálem Electrek již na jaře 2024 téměř 100 % nových registrací tvořily vozy s elektrickým nebo hybridním pohonem. Místní poptávka po autech s minimálními nebo nulovými emisemi je ohromná – a benzín/nafta pro nové nákupy postupně přestávají dávat smysl.

Od roku 2025 už žádný benzín ani nafta? Třeba to ani nebude potřeba

Norsko plánuje od roku 2025 zákaz prodeje nových aut se spalovacím motorem. Realita na trhu však napovídá, že zákaz bude spíš formální – lidé už o nezelená auta prostě nestojí.

  • V roce 2024 tvořila naftová a benzínová auta méně než 8 % všech nových registrací.
  • Modely typu Tesla 3 nebo VW ID.4 patří mezi tahouny statistik už několik sezón.
  • Klasické SUV na benzín nebo naftu? První se v žebříčku objevuje až na 38. místě – a to je Volkswagen Tiguan s pouhými 678 registracemi.

Čeká spalovací motory v Norsku tichý zánik?

Je téměř jisté, že během pár let starší vozy v provozu nahradí ekologičtější alternativy – zhruba tak, jak k tomu dochází v Praze nebo Brně, kde už hybridy a elektrická auta zdaleka nejsou raritou. Auta na naftu či benzín budou pomalu mizet i v menších norských městech, třeba v Trondheimu nebo Bergenu. Statistiky však jasně ukazují: počet registrovaných vozů se spalovacím motorem klesá rekordním tempem.

Proč Norové sází právě na elektroauta? Praktické důvody i finanční motivace

  • Výhody v parkování a mýtném: Například v Oslu mají majitelé elektroaut snazší život a nižší poplatky.
  • Pobídky od státu: Osvobození od DPH, nízká silniční daň nebo možnosti využít HOV pruhy dělají e-mobily atraktivní i pro běžné rodiny.
  • Snadná infrastruktura: Po celé zemi je dostatek rychlonabíječek, ať už na dálnicích nebo v městských částech.
  • Povědomí o ekologii: Norům záleží na prostředí, ve kterém žijí. Čistý vzduch a bezpečnější ulice patří mezi jejich dlouhodobé priority.

Pár zajímavostí na závěr

  • První zákazník elektromobilu v Norsku svůj vůz registroval už v roce 1989.
  • Fond budoucnosti, který vzniká z výnosů z ropy, patří mezi největší státní investiční fondy světa.
  • Místní mladí dnes masivně preferují sdílení aut před vlastnictvím, a to hlavně díky rychle rostoucím službám typu Nabobil.

Myslíte, že podobné tempo čeká brzy i Českou republiku? Zatímco v Norsku si dnes elektromobil můžete nabít téměř na každém rohu, u nás se sítě zatím teprve rozšiřují. Norsko nám každopádně ukazuje, že přechod na zelenou dopravu může být nejen možný, ale i překvapivě rychlý.