Spalovací auta v Česku výrazně podraží: Co čekat a jak se připravit?

Průlomová emisní norma Euro 7 může v Česku zásadně zdražit běžná auta na benzin i naftu. Co to v praxi znamená, proč hrozí konec malých aut a jak na změnu trhu reagovat v roce 2025?

Pokud patříte mezi ty, kdo dnes vybírají nové auto s benzínovým či naftovým motorem, je čas zbystřit. Už v příštím roce nás mohou čekat citelné změny cen i nabídky vozů – a nejde o žádné drobné zdražení. O co jde a jak by to mohlo dopadnout na trh i vaši peněženku?

Euro 7 míří do Česka: Co konkrétně přinese?

Od roku 2025 má v Evropě platit nová emisní norma Euro 7. Ta bude pro tradiční automobilky opravdovou výzvou. Výroba vozu na benzin nebo naftu bude potřebovat nový, mnohem nákladnější systém pro čištění výfukových plynů.

Podle Thomase Schäfera, dnes šéfa Volkswagenu a donedávna i samotné Škodovky, to pro zákazníky znamená zdražení minimálně o 3 000 až 5 000 euro (tedy okolo 75 až 125 tisíc korun). A to je částka, kterou většina malých aut prostě neunese.

Malá auta – druh ohrožený vyhynutím?

Zdražení způsobí, že nízkonákladová auta určená třeba pro mladé řidiče, rodiny nebo seniory, z trhu zřejmě mizejí. Nepomůže Škoda Fabia, ani další modely, které nyní tvoří hlavní volbu mnoha českých motoristů. U těchhle segmentů prostě není kam navýšit cenu. Výsledkem může být doslova konec celé kategorie malých „městských vozítek“.

Co čeká řidiče? Nástup elektromobilů zrychluje

Tlak na nižší emise, ale i masivní investice automobilek do elektromobility (Škoda, Hyundai alespoň v Nošovicích, i německé značky) znamenají jedno: elektromobily začnou převládat rychleji, než jsme si ještě před rokem mysleli.

Připomínám, že aktuální podoba normy Euro 7 nastavuje limit na pouhých 30 gramů CO₂ na kilometr – což je téměř nemožné v běžném osobním autě se spalovacím motorem dosáhnout bez obřích investic do hybridních řešení či bateriového pohonu.

Rok 2035 a zákaz nových „spalováků“ už je vlastně jen formalitou

EU plánuje od roku 2035 zakázat registraci nových aut na benzin a naftu. Jenže kvůli Euro 7 se trh může proměnit o hodně dřív. Odborníci, ale i manažeři firem (nejen v Mladé Boleslavi), očekávají rychlou akceleraci poptávky po elektrických vozech a prudký úpadek těch klasických.

Symbolický zákaz v roce 2035 už bude jen oficiálním potvrzením doby, kdy se po českých silnicích budou prohánět hlavně elektromobily… a to možná i díky státní podpoře a větší síti dobíjecích stanic.

Moje osobní tipy: Jak se na změny připravit?

  • Pokud plánujete koupi nového auta a zvažujete spalovací motor, neotálejte. Ceny půjdou nahoru možná už příští rok.
  • Sledujte nabídky elektromoiblů – značka Škoda už rozšiřuje rodinu Enyaq, alternativou jsou i novinky od Hyundai nebo od Tesly, jejíž modely jsou v Praze stále častější.
  • Při výběru se zaměřte nejen na cenu, ale i dostupnost nabíjení v okolí bydliště (i menší města v kraji už budují nové dobíjecí stanice).
  • Nezapomeňte na státní dotace – aktuálně lze při nákupu elektromobilu získat významnou finanční podporu.

Závěrem: Budeme jezdit chytřeji a úsporněji

Automobilová revoluce už není v kategorii sci-fi. Připravte se na to, že v Praze, Brně, i na menších městech se v následujících letech změní, co znamená „běžné auto“. Výhodou je, že budeme jezdit tiše, čistěji – a možná i levněji, pokud na změny budeme včas reagovat.