Proč by Česko mělo konečně dotovat nákup elektromobilů: Zaostáváme za Evropou!

Elektromobily v Česku tvoří jen zlomek registrací a vozový park rychle stárne. Proč by stát měl rychle spustit dotace a co můžete dělat vy? Praktický pohled na aktuální situaci a budoucnost čistější dopravy.

Možná jste si všimli, že u našich sousedů přibývá elektroaut na silnicích a nabíječky už nejsou jen výsadou velkých měst. Bohužel u nás v Česku je jiná realita. Svaz dovozců automobilů (SDA) letos opět apeluje na vládu: bez dotací na nákup elektromobilů nám ujíždí ekologický vlak a nejen to – naše auta na silnicích stárnou až nebezpečně rychle.

Nabíjení elektromobilu v pražské podzemní garáži
Foto: Michael Fousert / Unsplash

Stárneme rychleji než zbytek Evropy: Auta u nás mají v průměru přes 15 let

Podle nejnovějších statistik SDA je průměrné stáří osobního auta v Česku už více než 15 let. Pro představu: západní Evropa se drží okolo desítky. Stará auta znamenají nejen vyšší emise, ale hlavně větší riziko na silnicích – a to denně potkáváme na D1, ale i v menších obcích.

  • ❗️Vyšší průměrné stáří vozového parku = nižší bezpečnost
  • Větší spotřeba paliva i vyšší emise CO2
  • Ekonomicky nevýhodná údržba zastaralých technologií

Kde Česko ztrácí? Dotace na elektromobily fungují, ale u nás chybí

Zatímco Němci, Slováci nebo i Poláci už několik let využívají štědré státní příspěvky, u nás stále čekáme. V Německu dostanete bonus nejen za koupi elektromobilu, ale třeba i na domácí wallbox. U nás? Pořád malý zájem i kvůli vysoké pořizovací ceně a nulové podpoře.

A přitom právě státní dotace už v Evropě prokázaly, že urychlí obměnu vozového parku a nasazení elektrických aut i tam, kde to trh sám nedokáže.

Konkrétní data: Elektromobily v Česku tvoří jen 2,6 % registrací

Pro srovnání – v celé Evropské unii elektromobily, plug-in hybridy a další čistší vozy loni tvořily přes 11 % všech nových registrací. V Česku? Méně než 3 % a stále poslední místa v žebříčku EU. Je tohle v roce 2025 ještě přijatelné?

Co navrhují automobiloví experti? Reálné dotace a jasná pravidla

Svaz dovozců automobilů už několikrát posílal výzvu vládě i hlavním stranám – větší podpora je nevyhnutelná. Inspiraci najdeme hned za hranicemi:

  • Dotace až 200 000 Kč na nový elektromobil nebo vodíkový vůz
  • 100 000 Kč na plug-in hybrid s emisemi do 50 g CO2/km

Podle SDA pomohou podobné pobídky nejen firemním vozovým parkům, ale otevřou cestu i rodinám a jednotlivcům, kteří by bez dotačního polštáře nesáhli po moderním autě.

Co ztrácíme bez podpory?

Jak upozorňuje Josef Pokorný, tajemník SDA: pokud budeme váhat s podporou ekologických aut, ještě více podpoříme dovoz starých ojetin. Ty už dnes zvyšují ekologickou i bezpečnostní zátěž, a to nejen při provozu, ale i při likvidaci.

„Když neinvestujeme do moderních, nízkoemisních a bezpečnějších vozidel, sami sobě komplikujeme budoucnost. Stačí se podívat na zkušenosti v Rakousku nebo Německu – trh se rozběhl právě díky chytré státní podpoře.“

Co můžete udělat vy?

  • Sledujte aktuální dotační programy, například na stránkách Ministerstva průmyslu a obchodu.
  • Při výběru nového auta zvažte i celkové náklady na provoz – elektroauta mohou být v dlouhodobém horizontu levnější.
  • Zajímejte se o nabídku Českých značek, například Škoda rozšiřuje portfolio elektromobilů každý rok.
  • Připomeňte politikům, že čistší města a bezpečnější silnice jsou tématem, které se týká každého z nás.

Ať už jezdíte v čemkoli, je teď nejlepší chvíle sledovat, co se v oblasti ekologické mobility v Česku mění. Možná už brzy bude výměna vašeho auta příležitostí, na kterou jste čekali.