Nenabíjejte, vyměňujte: Do Německa dorazí první automatická stanice na výměnu baterií v elektromobilech

Dlouhé čekání na dobití elektromobilu už brzy nebude potřeba. Čínský Nio staví v Německu první automatickou evropskou stanici pro rychlou výměnu baterií. Jak to funguje a co to znamená pro budoucnost elektromobility v Česku?

Představa dlouhého čekání na nabíjecích stanicích možná už brzy zmizí i z evropských silnic. Společnost Nio, která v Asii vybudovala reputaci průkopníka elektromobility, posílá do Německa vůbec první automatickou stanici pro výměnu baterií v elektormobilech vyrobenou přímo v Evropě – konkrétně v maďarském závodě u Budapešti.

První evropská výměnná stanice: Co to znamená?

Expanze čínského automobilového giganta Nio do Evropy dostává v roce 2025 konkrétní obrysy. Jeho technologie Power Swap Station slibuje revoluční způsob provozu elektromobilu. Zapomeňte na půlhodinové čekání u dobíječky. Výměna baterie zabere řidiči jen několik minut a obejde se zcela bez lidského zásahu. Stačí zajet do speciální stanice a celý proces za vás obstará automatizovaný systém.

První zastávka: Německo, další na řadě Benelux a Skandinávie

Během letošního roku plánuje Nio postavit další podobné stanice v Nizozemsku, Švédsku a Dánsku. Několik zkušebních stanic už funguje v Norsku, ovšem všechny byly dosud dováženy z Číny. Maďarská továrna je pro značku Nio klíčovým krokem ke snížení logistických nákladů a rychlejší expanzi napříč EU.

Jak Power Swap Station funguje a co nabízí

  • Kapacita: až 312 výměn denně
  • Plně automatizovaný provoz – vaše auto samo zaparkuje a automat vykoná vše potřebné bez asistence personálu
  • 14 slotů pro baterie, z nichž 13 je trvale osazeno nabitými sadami (jeden slot zůstává volný pro vaši použitou baterii)
  • Pravidelné měsíční předplatné – nemusíte investovat do vlastní baterie

Nespornou výhodou je, že stanice si nabíjejí náhradní baterie průběžně samy, a mohou tak fungovat i jako dočasná úložiště energie. Nio do budoucna uvažuje, že tyto stanice pomohou stabilizovat evropskou energetickou síť v době špiček.

Co to znamená pro řidiče v Česku?

Přestože zatím není v plánu okamžité spuštění výměnných stanic Nio v ČR, je zřejmé, že Evropa se připravuje na nový trend rychlé elektromobility. Pro místní automobilky, jako jsou Škoda Auto či Volkswagen, to může být jasný signál: konkurence je blíž, než si kdokoliv myslel.

Pokud se podobné technologie rozšíří i u nás, mohlo by se stát, že i běžný pražský řidič bude za pár let místo nabíjení prostě jen „přecvakávat“ baterie v jedné z mnoha stanic na okraji města.

Budoucnost: Tisíce stanic a proměna elektromobility

Nio plánuje do roku 2025 postavit tisíce takových stanic, hlavně v Číně, ale postupně i ve většině zemí Evropy. Pokud se systém osvědčí, může to znamenat zrychlení přechodu na elektromobily i u konzervativnějších řidičů a rapidní snížení stresu z dojezdu.

Máte už zkušenost s rychlou výměnou baterie? V diskuzích u sousedů v Německu i Norsku se o této technologii mluví stále častěji. Uvidíme, zda podobnou revoluci uvidíme brzy i na české D1!