Evropská unie plánuje další zpřísnění pravidel pro automobilové emise a milionům dieselových vozidel teď reálně hrozí okamžitý zákaz provozu. Důvod? Stále více se rozchází rozdíly mezi starými a novými pravidly pro měření emisí – a ve středu pozornosti je hlavně změna z metodiky NEDC na výrazně přísnější testy WLTP.
Co se vlastně mění: Od NEDC k WLTP
Dlouhé dekády nám určoval směr starý test NEDC (New European Driving Cycle), který sloužil spíš automobilkám než běžným Čechům na silnici. Realita byla taková, že testy nedokázaly zachytit skutečné podmínky provozu – a auta často v laboratoři „prošla“, i když ve městě zanechala pořádnou uhlíkovou stopu.
Od roku 2017 však platí WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure), což je standard nastavený mnohem přísněji. Emise se nově hodnotí přesněji, za různých rychlostí a podmínek a auta musí plnit vyšší limity. Právě zde je kámen úrazu – spousta dieselů z doby před rokem 2017 byla typována jen podle starých pravidel a novým normám se už nemusí vůbec přiblížit.
Kdo je v ohrožení? A kolik vozů by mohlo zmizet ze silnic
V Německu může být podle ministra dopravy Volkera Wissinga až 4,3 milionu dieselů s normou Euro 5 a další bezmála 4 miliony s Euro 6 na odstřel. V měřítku celé EU se mluví o desítkách milionů osobních aut – a i tady u nás v Česku tvoří dieselová auta klíčovou část autoparku, zejména na venkově a na Moravě, kde se bez auta neobejdete.
- Euro 5: Přibližně 4,3 mil. vozidel v Německu, v Česku statisíce
- Euro 6: 3,9 mil. v Německu, řada v ČR prodávaných po roce 2014
Německý ministr dnes otevřeně varuje Brusel – podle něj je hrozba odstavení okamžitá a dopadla by na celou Evropu. Téma se přitom netýká jen ekologie, ale i každodenní mobility.
Proč nestačí starý NEDC? Rozdíl v testech pozná každý řidič
Kdo někdy porovnával tabulkové a reálné hodnoty spotřeby, ten ví: starý systém NEDC byl přehnaně optimistický. Testovací jízdy byly v laboratoři nudně pravidelné, bez razantního zrychlení nebo jízdy do kopce. Výsledek? Papírově úsporné vozy, které v Praze často petrolejkařily úplně jinak.
Naopak WLTP už reflektuje různé styly jízdy, častější zastavení i zátěž. Automobilky proto musí ladit technologii – a starší typy často „tune“ na nové časy nezvládnou. Řidiči starších modelů Škoda Octavia, VW Passat nebo Peugeot Partner by proto měli zbystřit.
Co mohou očekávat majitelé naftových aut?
Pro většinu řidičů to znamená nejistotu – budou muset řešit buď povinné technické úpravy (a tedy vysoké náklady), nebo auto odstavit. Ve venkovských regionech, kde na vlak čekáte třeba celé odpoledne, je to velký problém. V Praze můžete přestoupit na MHD, ale v Jižních Čechách nebo na Vysočině je to často otázka existenční.
Navíc se nabízí otázka: Kdo zaplatí případnou přestavbu? Pro stará auta to často znamená „ekonomickou likvidaci“ – oprava je dražší než zůstat v bazaru. A pokud se chystáte vaše auto brzy prodat, na trhu jeho cena skokově klesá.
Jak na situaci reaguje automobilový průmysl?
Velké automobilky už v posledních letech masivně přešly na výrobu hybridů a elektromobilů – ostatně, Škoda i Hyundai nebo Toyota letos oznámily další expanzi elektrických modelů. Někteří výrobci se ještě snaží prosadit „čisté diesely“, například prostřednictvím úprav softwaru a filtračních systémů, ale trend je jasný – spalovací motory jsou pod tlakem a jejich éra se blíží ke konci.
Pokud tedy vlastníte starší diesel, nejvyšší čas promyslet další kroky – ať už to bude výměna za novější vůz, přechod na alternativní pohon, nebo třeba sdílení auta v rámci carsharingu, který v Praze i Brně stále roste na popularitě.
Rady a tipy pro řidiče dieselů v roce 2025
- Zkontrolujte si emisní normu svého vozu – najdete ji v technickém průkazu
- Sledujte situaci – změny v legislativě mohou být rychlé, sledujte Ministerstvo dopravy nebo Autoklub ČR
- Pokud plánujete přestavbu, zjistěte si předem orientační cenu v autorizovaném servisu
- Zvažte prodej vozu včas – některé země mimo EU stále některá starší auta poptávají
- Pro městskou dopravu dejte šanci MHD, v Praze funguje PID Lítačka perfektně a v Brně zase šalinou projedete centrum raz dva
Na závěr: Co přinese rok 2025 českým motoristům?
Rok 2025 je pro dieselové motoristy v Evropě zlomový. Pokud EU skutečně rozšíří pravidla WLTP na všechna starší auta, čeká nás velké čištění na silnicích a třeba i druhá vlna „dieselgate“, tentokrát spíše z pohledu řidičů. Ačkoliv cíl je jasný – čistější ovzduší a udržitelná budoucnost – cesta tam může být pro spoustu domácností finančně i logisticky velmi náročná.
Pokud máte diesel a do motorů jste vkládali naděje v dlouhou životnost, buďte ostražití. Vývoj sledujte pečlivě – mnohé z nás čekají letos obtížná rozhodnutí.