Majitelé Audi a BMW: které značky aut zvyšují emise CO₂ v Česku nejvíce?

Máte Audi, BMW nebo Mercedes? Právě tyto značky mají v Česku nejvyšší průměrné emise CO₂. Podívejte se, které automobilky patří mezi nejsilnější „znečišťovatele“ a jak na tom jsou Škoda nebo Hyundai v roce 2024.

Vlastníte Audi, BMW nebo Mercedes-Benz? Možná vás překvapí, že právě s těmito vozy se podle nejnovějších dat pro rok 2024 pojí jedny z nejvyšších průměrných emisí oxidu uhličitého na trhu. Podívali jsme se blíže na přehled nejčastěji registrovaných značek v Česku a zjistili, komu emise „utíkají“ nejvíc, a kdo naopak patří v této oblasti ke špičce.

Foto: tookapic z Pixabay

Statistiky, které překvapí: Emise podle značky

Pokud před vaší vilou stojí nový Mercedes nebo parkujete BMW na firemním parkovišti v Praze, jste podle statistik Centra dopravního výzkumu (CDV) a Sdružení automobilového průmyslu (SDA) mezi značkami s nejvyšší průměrnou produkcí CO₂. Vůbec nejhůře je na tom jihokorejský SsangYong – vozy této značky měly v roce 2024 průměrně 183 gramů CO₂ na kilometr. U Audi či BMW se drží emise také vysoko, zvlášť u vyšších modelových řad a SUV.

Kdo je naopak šetrný? Škoda i Renault v popředí

Myslíte si, že nižší emise znamenají horší značku? Omyl. Čelní místa žebříčku obsazují Renault, Peugeot a Suzuki – všechny mají dlouhodobě podprůměrné hodnoty CO₂. Škoda Auto, která je tradičně stálicí českého trhu, skončila za minulý rok na páté příčce. Hyundai si udržel desetickou pozici. Je patrné, že větší vozy, těžší SUV a silnější motory ve statistikách „ztrácejí“.

„Za poslední sledované období průměrné emise CO₂ u nových osobních automobilů v ČR vzrostly na 138 g/km. Dvanáct značek z dvacítky nejpopulárnějších zůstává pod touto hranicí. Nejlépe vychází Renault (123 g/km), Peugeot (125 g/km) a Suzuki (125 g/km). Pozitivní trend je patrný i u Volva, kde klesl průměr emisí o 4,5 %. Zásluhu na tom mají především plug-in hybridní modely a čisté elektromobily, které si získávají stále větší oblibu i v tuzemsku,“ shrnuje aktuální situaci v roce 2024 ředitel CDV Jindřich Frič.

Proč některé značky zvyšují průměrné emise?

  • Roste zájem o velká a těžší auta – hlavně SUV a terénní vozy.
  • Podíl menších, úspornějších aut klesá pod 13 %.
  • V České republice je i v roce 2025 stále minimum ryze elektrických aut – jen 2 % registrací, což je nejméně v rámci celé EU.

Praktické tipy: Jak můžete osobně snížit emise?

  1. Upřednostněte menší, lehčí vozy – i v rámci jedné značky jsou rozdíly zásadní.
  2. Volte hybridní nebo čistě elektrické varianty.
  3. Pravidelně servisujte vůz – špatný stav motoru nebo podhuštěné pneu navyšují spotřebu a emise.
  4. Přizpůsobte jízdní styl – plynulá jízda města i dálnice reálně snižuje zátěž na přírodu.

Víte, že…?

Průměrné emise CO₂, které se uvádějí v tabulkách, vychází z laboratorních testů. Vaše skutečná čísla se mohou lišit podle terénu – jízda po D1 na Vysočině nebude nikdy stejně úsporná jako po rovině v Polabí. Svou roli hraje zatížení auta, stav motoru i počasí.

Z vlastní zkušenosti můžu potvrdit, že při přejezdech po dálnici mezi Prahou, Brnem a Ostravou udělá rozdíl klidných 10-15 gramů CO₂ na kilometr už jen výběr trasy a způsob jízdy.

Závěr: Budoucnost snižování emisí není jen na automobilkách

Zatímco automobilky pracují na vylepšení technologií a nabídce nových hybridních či elektrických modelů, do výsledné statistiky významně vstupuje i naše volba a styl užívání auta. Lehká noha na plynu a pravidelná údržba udělají víc, než se může na první pohled zdát. Uvidíme, jak si v příštích letech povede česká Škoda i ostatní velikáni, každopádně šance ovlivnit budoucí hodnoty emisí je i na vaší straně.