Už jste slyšeli, že první sériové vodíkové tahače skutečně dorazily na evropské silnice? Žádné koncepty na papíře, ale reálný provoz – a právě to se nyní povedlo jihokorejskému gigantu Hyundai, který během letoška předal do Švýcarska prvních deset vodíkových tahačů řady Xcient.
Co je na tahačích Xcient tak zajímavého?
O vodíkových autech a bezemisní dopravě se v Česku mluví už dlouho, ale realita byla zatím hlavně o vizích a pilotních projektech. Hyundai ovšem posunul věci dál a jako první dodal evropskému zákazníkovi sériově vyráběné nákladní tahače s palivovými články.
- Dosah až 400 km na jedno natankování: Pro běžný nákladní provoz v regionu to není málo.
- Plán do 2025 – 1600 tahačů ve Švýcarsku: Už letos má být v provozu dalších 50 kusů, ambice firmy jsou mnohem větší.
- Vodíková infrastruktura roste: Švýcarské čerpací stanice i tamní logistické firmy se otevřeně hlásí k přechodu na čistší provoz.
Jak to funguje v praxi?
Tahače Xcient přeměňují vodík na elektřinu díky palivovým článkům, což znamená pohon zcela bez emisí CO2 i nečistot. Dobytí vodíku zabere jen několikanásobek času proti elektro-nákladním vozům na baterie, takže „tahačáři“ neztrácí čas na pumpě. Opravdu zajímavý je přitom plánovaný model s dojezdem až 1000 km! Pokud se dostane do běžného provozu, může zásadně změnit nákladní dopravu nejen ve Švýcarsku, ale i třeba u nás na D1.
Co to znamená pro český trh?
Zatímco Praha a Ostrava už testují první vodíkové autobusy, nákladní doprava v Česku teprve čeká na větší vodíkovou revoluci. Hyundai Xcient ukazuje, že změna je reálně na dosah. Pokud budou přibývat i čerpací stanice (například od MOL nebo Čepro), můžeme se podobných tahačů brzy dočkat i na českých dálnicích.
Chcete vědět víc?
- Monitorujte plány Hyundai na českém trhu – firma chce své tahače nabídnout i středoevropským dopravcům.
- Sledujte nové projekty v logistice – vodíkové technologie získávají podporu Evropské unie.
- Pokud podnikáte v dopravě, začněte sledovat dotační programy na čistou mobilitu pro rok 2025.
Vodíkový pohon není už jen vizí pro rok 2050. Doba, kdy budou jezdci na českých silnicích potkávat vodíkové kolosy, je opravdu blízko.
Máte zkušenost s vodíkovou technikou nebo vás tahle tématika zajímá? Sdílejte článek s kolegy nebo na LinkedIn, diskutujte budoucnost logistiky v České republice!