Vývoj elektromobilů v posledních letech nabral neuvěřitelné tempo a rok 2025 může být pro české řidiče zlomový. Jeden z největších nových trendů, o kterém se teď v automobilovém světě hodně mluví, jsou baterie typu LMFP. Právě díky nim může mít už příští generace elektromobilů Škoda, Volkswagen, Audi nebo Seat dojezd, o jakém si dnešní elektrovůz může nechat jen zdát – až 1000 kilometrů na jedno nabití.

Čínská technologie míří do Evropy: Co je to LMFP?
Za vším stojí čínská společnost Gotion High Tech, která je dodavatelem pro koncern Volkswagen a jeho značky působící i u nás – tedy včetně tradiční Škodovky z Mladé Boleslavi. Nové lithium-mangan-železo-fosfátové baterie (LMFP) budou zřejmě už v roce 2025 součástí sériových vozů evropských značek.
Oproti aktuálně používaným bateriím mají několik zásadních výhod:
- Výrazně delší životnost (až 4000 nabíjecích cyklů – což znamená i 10 let intenzivního provozu).
- Možnost dojezdu přes 1000 kilometrů na jedno nabití, což zásadně mění možnosti cestování po Česku i Evropě.
- Bezpečnější provoz díky odolnějšímu chemickému složení.
Co to znamená pro běžného řidiče v Česku?
Představte si, že už nebudete muset řešit každou nabíječku na dálnici D1 nebo plánovat trasu podle dostupnosti rychlonabíjecích stanic od Ionity či ČEZ. Nové modely Škody Enyaq iV nebo chystané crossy od Volkswagenu a Audi slibují dojezd, který bohatě vystačí nejen na cesty k moři, ale i na prodloužený víkend bez nutnosti dobíjení někde na slovenských hranicích.
Dlouhá životnost jako klíčová výhoda
Čínské LMFP baterie prý prošly všemi potřebnými evropskými bezpečnostními testy a podle dostupných dat vydrží až 4 miliony kilometrů. To je pro běžného motoristu prakticky nevyčerpatelné číslo – auto s takovou baterií vám spolehlivě vydrží minimálně na dvě životnosti vozu.
Rizika, otázky a co sledovat dál
- Jak rychle se technologie zabydlí nejen v luxusních modelech, ale i v dostupnějších vozech (například v připravované elektrické Octavii)?
- Zůstane rychlonabíjení prioritní službou, nebo se kvůli vyšším dojezdům promění i česká síť dobíjecích stanic (podívejte se třeba na nové investice od PRE a E.ON)?
- Jaký dopad bude mít nová technologie na cenu elektromobilů v showroomu u Auto Jarov nebo Louda Auto?
Kdy se opravdu svezeme – a kde si první novinku vyzkoušet?
Podle dostupných informací budou první vozy s LMFP články jezdit už ve druhé polovině roku 2025. Očekává se, že mezi prvními bude nová Škoda Enyaq iV a možná překvapí i elektrická verze oblíbeného Seatu Leon. Pokud si je chcete vyzkoušet jako první, sledujte novinky přímo u českých dealerů nebo na akcích typu E-Salon v Praze.
Je zřejmé, že elektromobilita v Česku získává úplně nový rozměr. Ačkoliv se najdou tací, kdo nad elektrickými vozy stále krčí rameny, nutno říct: věci se mění rychleji, než si mnozí z nás mysleli. Je čas přemýšlet, jak vám elektromobil zapadne do života už během příštích pár let.









