Představte si Hilux, legendární pick-up, který teď dokáže ujet přes 600 kilometrů bez lokálních emisí. V roce 2025 Toyota skutečně posouvá hranice: uvedla prototyp Hiluxu poháněného vodíkovými palivovými články, a to i s ohledem na naši evropskou realitu a potřeby českých řidičů.
Hilux na vodík: budoucnost vozů do těžkého terénu?
Historicky byly velké offroady považovány hlavně za žrouty nafty – stačí jet na Šumavu, do Krušných hor, nebo na moravská pole a zpravidla slyšíte typický rachot dieselů. Toyota ale dokazuje, že ani v segmentu pick-upů už ekologie není jen slovo na plakátu. Vodíkový prototyp Hiluxu vznikl jako zkušební záležitost, ale má našlápnuto změnit, jak chápeme terénní vozy.
Proč právě vodík a proč právě teď?
Zatímco bateriové elektromobily na českých silnicích přibývají (skvělé příklady jsou domácí Škoda Enyaq nebo elektrická Kona), vodíková auta jdou jinou cestou. Toyota má s vodíkem zkušenost – už v minulosti představila Mirai, dostupný i v Česku, ovšem s cenovkou kolem 1,8 milionu korun není masovou záležitostí. Přesto jasně ukazuje: vodík je v osobní dopravě reálně použitelný.
Hilux poháněný vodíkem: jak to funguje?
Na rozdíl od elektrických pick-upů, které stále naráží na kompromisy v dojezdu i váze, nabízí vodíkový Hilux dojezd až 600 kilometrů, což je více než většina aktuálních elektromobilů v této hmotnosti. V útrobách má pohonnou jednotku převzatou přímo z Mirai – Toyota ji již přes dekádu piluje. A baterie? Ty tady samozřejmě jsou, protože palivové články vyrábějí elektřinu právě pro jejich dobíjení během jízdy.
Konstrukce vodíkového Hiluxu. Foto: Toyota/RKP.
Evropská spolupráce a směr do budoucnosti
Zajímavostí je, že aktuální prototyp vznikl ve Velké Británii díky podpoře státu a partnerství s evropskými technologickými firmami. Británie a nyní i EU sází na vodík nejen v dopravě, a projektu Hilux pomáhají i různé dotační programy.
Je Hilux na vodík jen experiment?
Zatím to vypadá spíš na test konceptu, než na přímou produkci série. Rozhodnou i ekonomické faktory a poptávka – trh s čistě elektrickými vozy teď v Česku vede, jak dokazují čísla registrací třeba v Praze, Brně i Ostravě. Pokud se infrastruktura pro vodík rozjede podobně jako dobíječky pro elektromobily (viz síť v okolí dálnice D1), může ale právě takový vůz změnit české vnímání ekologické dopravy v náročném terénu.
Co si odnést?
- Vodíkový Hilux není sci-fi – už dnes je prototyp hotový a testuje se v Evropě.
- Dojezd 600+ km znamená zcela nové možnosti pro pick-up.
- Pokud se vodíkové stanice a legislativa rozvinou, můžeme tenhle typ ekologického offroadu v budoucnu opravdu potkat i na českých silnicích – od Jeseníků až po Šumavu.
Vodík má v české realitě i své výzvy, ale Toyota ukazuje, že cesta existuje. Otevírá nový směr debaty o ekologické dopravě – nejen pro Prahu, ale i pro menší města a venkov, kde offroady nejsou jen styl, ale často i potřeba.