Očekávali jsme, že Česko i celá Evropa přeřadí na elektrický pohon mnohem rychleji. Realita je však úplně jiná: prodeje elektromobilů nijak závratně nerostou a automobilky jsou nuceny jednat. Snížily ceny, ořezávají výrobu, a to vše má citelné dopady i na zaměstnanost v oboru.
Automobilový průmysl v nejistotě: Ceny dolů, marže mizí
Ještě před pár lety investovala většina tradičních výrobců – od Škody přes Peugeot až po Fiat – obrovské prostředky do vývoje elektromobilů. Dnes však na trhu narůstá konkurence, zejména od čínských firem, a spotřebitelé nejsou tak rychlí v přechodu na elektrická auta, jak si značky plánovaly. Výsledkem? Automobilky musí snižovat ceny, takže na autech méně vydělávají a ocitají se pod silným finančním tlakem.
Šéf koncernu Stellantis Carlos Tavares (mimo jiné Peugeot, Citroën, Opel či Alfa Romeo) už otevřeně varoval: „Jestli se ceny elektromobilů budou dál snižovat tímto tempem, čeká evropské automobilky krvavá koupel – a nejen je.“ V sázce je podle něj samotné přežití některých značek.
Proč lidé váhají s nákupem elektromobilu?
- Vysoká pořizovací cena i po slevách
- Nedostatek dobíjecích stanic v některých regionech
- Obavy z dojezdu zejména v zimních podmínkách
- Stagnující dotace a nepříznivé změny v jejich podmínkách
Příkladem je Německo – ještě v roce 2024 významné dotace na nové elektromobily udržovaly zájem vysoko, ale jejich omezení během loňska způsobilo okamžitý pokles poptávky. Tento trend cítíme i v Česku; jen si vzpomeňte, jak v Praze ještě před rokem rojily e-auta i díky sdíleným službám, dnes je situace znatelně chladnější.
Dopady na automobilky a jejich dodavatele: Propouštění na obzoru
Trh s elektromobily rozkolísal i výrobce a subdodavatele, kteří posledních dvanáct měsíců zažívali nebývalé turbulence nejen kvůli klesajícím maržím, ale i kvůli poptávce, která je výrazně menší, než předpovídaly plány. Některé tradiční značky – jako Volkswagen – mají potíže soupeřit s novými hráči na trhu, kteří dokážou nabídnout elektroauta s výrazně nižšími náklady.
Tlak se přenáší i na české subdodavatele: ti musejí snižovat ceny pod náklady, což vede k propouštění. Jen za posledních pár měsíců oznámili někteří giganti v oboru masivní škrty – podle informací serveru Handelsblatt opustí společnost Bosch během roku 2025 až 1 200 lidí, velká část mimo Německo.
Kudy dál?
Transformace automobilového sektoru je nezastavitelná, ale současná realita ukazuje, že elektromobilita rozhodně není bezbolestná. Pro české zákazníky může znamenat v dalších měsících zajímavé slevy na nové i zánovní elektromobily – ostatně první vlaštovky těchto akcí vidíme i u lokálních dealerů v Brně, Ostravě nebo Plzni.
Pokud uvažujete o koupi elektromobilu, možná je právě teď správný čas začít sledovat nabídky a čekat na další cenový pokles. Vývoj je dynamický a rozhodně bude ještě o čem mluvit.