Barcelonské ulice ožijí vodíkovými autobusy: 38 nových strojů od Solarisu míří do provozu

Barcelona v roce 2025 uvádí do provozu 38 nových autobusů na vodík. Moderní vozy Solaris přinesou více pohodlí i čistší vzduch. Jak bude vypadat městská doprava zítřka?

Barcelonu letos čeká výrazná změna – město sází na zelenější budoucnost veřejné dopravy. Už během tohoto roku zde začne jezdit 38 moderních autobusů na vodík. Tento krok nejen snižuje uhlíkovou stopu, ale přináší i reálné zlepšení kvality ovzduší, a to je něco, co v metropoli Středozemí rozhodně oceníte.

Vodíková revoluce v srdci Katalánska

V ulicích Barcelony už brzy narazíte na nové modely autobusů od renomované značky Solaris, konkrétně Urbino 12 a dva kloubové Urbino 18M, které už znají cestující například z Prahy či Ostravy. Tyto autobusy míří do vozového parku provozovatele Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), jenž tímto krokem plní svůj plán na snižování emisí v městské dopravě.

Jak fungují autobusy poháněné vodíkem?

  • Palivové články o výkonech 70 až 100 kW – zajištují bezemisní provoz a tichý chod.
  • Trakční baterie Solaris High Power – pomáhají zvládnout špičky výkonu a rekuperují energii při brzdění.
  • Centrální elektromotor – stavěný pro městský provoz a zácpy.

Díky těmto technologiím se autobusy obejdou bez klasických výfukových emisí, což představuje zásadní zlepšení oproti dieselovým autobusům, na které jsme byli dlouhá léta zvyklí nejen v Barceloně, ale například i v Brně nebo Plzni.

Pohodlí pro cestující v Barceloně

Nové autobusy nejsou jen ekologické, ale i šité na míru modernímu životnímu stylu. Najdete zde efektivní klimatizaci, USB porty pro nabíjení mobilních zařízení a bezpečnostní systémy včetně eMirror (kamery místo zpětných zrcátek) a Mobileye Shield+ – technologie, která chrání chodce i cyklisty.

Proč právě vodík?

Vodíkové autobusy se nabíjí rychle a mají delší dojezd než většina bateriových vozidel. To je zásadní rozdíl tam, kde musí autobusy pokrýt i okrajové čtvrti Barcelony bez zbytečných přestávek. Inspirací je i Vídeň nebo Hamburk, kde vodíková doprava nabírá na síle a ukazuje, že změna je možná.

Co čeká Barcelonu dál?

Tento krok může být začátkem pro další evropská města, včetně těch českých. Trend čisté městské mobility nabírá sílu. Možná se už v příštích letech dočkáme podobných vozidel i na trasách mezi Hlavním nádražím a Jižním Městem v Praze či na linkách v Brně.

Závěrečný pohled

Zavedení vodíkových autobusů v Barceloně je praktickým důkazem, že moderní městská doprava může být udržitelná, technologicky vyspělá i přívětivá pro cestující. Jaký je váš názor na vodíkovou revoluci? Možná je čas zamyslet se, jak podobné inovace můžeme podpořit i v našich městech.