Ještě donedávna se zdál zákaz spalovacích motorů v Evropské unii jako neochvějné rozhodnutí. Pokud ale pečlivě sledujete aktuální dění, mohli jste zaznamenat, že s blížícími se evropskými volbami (a možným složením nové Komise) se situace začíná obracet. Co vlastně čeká řidiče v Česku a celý automobilový průmysl v roce 2025?
Evropská dohoda, která má trhliny
V červnu 2024 bylo jasné: od 1. ledna 2035 nepůjde v EU registrovat nové auto se spalovacím motorem. Cíl byl jednoduchý – urychlit cestu ke klimatické neutralitě a snížit emise. Jenže realita je často zamotanější, než se na první pohled zdá.
Do hry vstoupily různé zájmy. Německý ministr dopravy Volker Wissing, ale i řada zástupců z Polska nebo Maďarska, začali prosazovat alternativu v podobě e-paliv. Ta by mohla být klíčem k „měkčímu přistání“: dovolila by využití stávající infrastruktury (čerpací stanice, servisy, výrobní linky) a oddálila by nutnost kompletní elektrifikace vozového parku. E-paliva se dnes testují i v ČR – například pražské letiště sleduje vývoj jejich použití pro letadla.
E-paliva: Záchrana, nebo slepá ulička?
- Co to vlastně jsou? Syntetická paliva, vyráběná z oxidu uhličitého a obnovitelné elektřiny. V principu mohou pohánět běžné benzinové i naftové motory.
- Výhody: Možnost „zachovat staré dobré motory“, využití existujících čerpacích stanic, emise neutrální při výrobě i spotřebě.
- Slabiny: Vysoká cena, omezená dostupnost a aktuálně malá výrobní kapacita.
V letecké a námořní dopravě se e-paliva jeví jako možné řešení. Pro masivní využití v osobních autech si ale počkejme ještě několik let – investice běží, ale komerčních projektů je zatím málo.
Co se děje v zákulisí Evropského parlamentu?
Přestože automobilky (včetně škodováckého materského koncernu Volkswagen) už představují nové generace elektromobilů, tlak různých politických skupin v Bruselu sílí. Spekuluje se, že s podporou pravicových stran by mohlo dojít k přehodnocení zákazu. Svým způsobem jde o napínavý poker, v němž výrazně promlouvají i čeští zástupci – český autoprůmysl totiž tvoří téměř desetinu našeho HDP.
Výrazným příkladem rozdílných stanovisek je vystoupení šéfa Stellantisu Carlosa Tavarese – rozhodl se vystoupit ze sdružení evropských automobilek ACEA jako protest proti nátlaku na rychlou elektrifikaci. Ukazuje to, že konsenzus v EU není tak jednoznačný, jak se jevilo v minulých letech.
Jaké scénáře máme před sebou?
- Pokračování původního plánu: Rychlý rozvoj elektromobility, tlak na budování dobíjecí infrastruktury. V Česku už dnes existuje přes 2500 nabíječek a další přibývají.
- Kompromis: Uvolnění pravidel pro spalovací motory na e-paliva, další přechodné období do úplné elektromobility.
- Zpomalení nebo zrušení zákazu: Pokud by se změnilo rozložení sil v Evropském parlamentu, může přijít výraznější ústupek automobilkám a celé průmyslové lobbistické síle.
Na co byste si měli dát pozor?
Sledujte nejen politické rozhodnutí, ale i reálný vývoj cen aut, pravidla financování při pořízení elektromobilu (Česká spořitelna a další banky už mají speciální produkty) a stav nabíjecí infrastruktury tam, kde bydlíte. Ať už řídíte Fabii na benzin, nebo přemýšlíte o Enyaqu, skutečná změna může přijít rychleji, než si myslíme.
Závěrem: Jedna kapitola končí, další se otevírá
Diskuze o konci spalovacích motorů vás možná unavuje. Ale jak ukazuje aktuální dění v EU, vůbec není vyřešeno, co bude doopravdy platit. Změny po letošních evropských volbách mohou překvapit nejen automobilky, ale i zákazníky v celé republice. Doporučuji průběžně sledovat spolehlivé zdroje a připravit se na různé scénáře – automobilový trh dnes nabízí nečekaně zajímavé možnosti a nové technologie možná ještě neřekly poslední slovo.