Rychlá jízda na elektrokolech začíná být v evropských městech skutečným tématem. Možná jste už i v Praze nebo Brně zaznamenali cyklisty, kteří projížděli kolem vás rychlostí, jakou byste od kola opravdu nečekali – často i přes 50 km/h. Právě pro takové případy se nyní rodí moderní řešení: systém, který v konkrétních oblastech automaticky omezí elektrický pohon kol tak, že si cyklista bude muset pomoci jen vlastní silou.
Proč je potřeba brzdit elektrokola?
Elektrokola si v Česku získávají obrovskou popularitu. V pražských ulicích i na cyklostezkách okolo Brna jejich počet meziročně stoupá skoro raketově. Přestože podle zákona by motor elektrokola měl vypínat při dosažení 25 km/h, realita bývá jiná. Spousta nadšenců i prodejců elektrokol totiž často upravuje jejich software — a tak není výjimkou, že některá kola jezdí 50 km/h a více.
To pochopitelně není bezpečné, ať už na Vltavské cyklostezce, nebo v těsných uličkách Olomouce. Hrozí střety se chodci, riziko nehod v husté dopravě a v chráněných oblastech třeba i poškození přírody. Pro úřady nebo ochránce životního prostředí je však téměř nemožné takové přestupky prokázat.
Nové technologie: Test z Amsterdamu i další evropská města v plánu
V roce 2025 přistupují evropská města k revolučnímu kroku. Ve spolupráci s předními výrobci elektrokol, jako jsou Bosch či český Apache, připravují systémy, které podle polohy kola automaticky regulují sílu elektrického motoru.
- Když vjedete na vytíženou cyklostezku, nebo do blízkosti školy, motor elektrokola se automaticky utlumí – přestanete zrychlovat a udržíte bezpečnou rychlost.
- Technologie funguje na základě GPS i dat z městského dopravního systému.
- Pokud překročíte v určené oblasti stanovený rychlostní limit, motor se odpojí a do cíle už musíte „poctivě šlapat“.
Jako první tento systém otestuje Amsterdam, v závěsu ho následuje například Mnichov, Atény nebo Milán. V Česku se už nyní diskutuje o případném zapojení Prahy, zejména ve frekventovaných centrech a v okolí větších parků jako Stromovka nebo Lužánky v Brně.
Co přinese systém v praxi?
Tato technologie neznamená konec svobody na kole, naopak. Měla by zklidnit provoz, zvýšit bezpečnost a umožnit bezstarostné využívání elektrokol širšímu okruhu lidí včetně seniorů a rodin s dětmi. Opatření mohou pomoct i ochráncům přírody, kteří už si na nadměrné rychlosti v chráněných lokalitách dlouhodobě stěžují.
Na co se připravit, pokud jezdíte na elektrokole často?
- Věnujte pozornost místním vyhláškám, zvlášť pokud jezdíte v nových lokalitách či přírodních rezervacích.
- Sledujte aktualizace softwaru svého kola. Některé značky už oznamují postupné zavádění nových „smart“ funkcí.
- Při koupi nového elektrokola si v prodejnách v Česku ověřte, jaký systém bude mít váš model a jaké má možnosti nastavení.
Fakt, který vás asi překvapí
Věděli jste, že podle dat Ministerstva dopravy příčinou každé třetí nehody s účastí elektrokola je právě zvýšená rychlost? Zaváděné technologie mají potenciál tato čísla zásadně změnit a vytvořit bezpečnější podmínky nejen v Praze a Brně, ale v celé Evropě.
Co nás čeká dál?
Automatické regulace rychlosti na základě polohy jsou teprve začátek. Do několika let se můžeme v Česku setkávat s ještě chytřejšími řešeními, které budou reagovat v reálném čase třeba na aktuální hustotu provozu nebo dopravní uzávěry. Pokud i vy jezdíte na elektrokole, sledujte novinky a berte tuto změnu jako šanci jezdit bezpečněji – pro sebe i ostatní kolem. Sdílejte článek mezi přáteli, kterých se téma týká, ať jezdíme zodpovědněji všichni!