„Elektromobily převezmou silnice, ať se nám to teď líbí nebo ne,“ říká šéf Audi

Skepticismus okolo elektromobilů v Česku nezastaví jejich nástup. Šéf Audi potvrzuje: do 2033 bude elektrický pohon standardem. Co to znamená pro české řidiče a jak chytře připravit na změnu?

Přestože se v Česku debata o elektromobilech rozhořívá často s dávkou nedůvěry, trend je neúprosný. Automobilový průmysl sice naráží na výkyvy a zpomalení, ale hlavní směr je jasně daný – přechod na elektrický pohon. Proč bychom měli tuhle změnu přestat vidět jen jako výmysl západní Evropy? Šéf Audi v tom má jasno – budoucnost bude elektrická.

Dobrá, dnes jich moc nejezdí. Ale přijde změna

Možná si říkáte, že elektromobilů po českých silnicích zatím mnoho nepotkáte. Je to pravda, na počty Tesel či škodováckých Enyaqů pořád nedosáhneme ani zdaleka na běžné Octavie s dieselem. Ale čísla jasně ukazují růst – v roce 2025 už evidujeme další nárůsty. Prodeje rostou s každým kvartálem, i když zatím pomaleji, než plánují automobilky nebo co by ráda viděla Evropská unie.

Skepticismus? Přechod je nezvratný

Podle šéfa Audi Gernota Döllnera je současný chladnější přístup k elektromobilům jen dočasná epizoda. Němci, Češi, Evropané – všichni jsme dostali čas zvyknout si na změnu. Ale linie se nemění: do roku 2033 by měl Audi v Evropě i v Severní Americe úplně skončit s prodejem aut se spalovacími motory. Tohle rozhodnutí koncern veřejně potvrdil už dříve.

Benzín a hybridy ještě nekončí, ale jejich čas se krátí

Je tedy konec všech benzíňáků za tři roky? Zatím úplně ne. Audi hodlá udržet v portfoliu i plug-in hybridy a spalovací motory, pokud si to trh vyžádá. Flexibilní strategie umožňuje rychlou reakci, pokud přijde nějaký zvrat. Döllner ale očekává, že už během roku 2026 bude trh elektromobilům silně otevřený a klasické motory svůj význam rychle ztratí.

Ekologie jako klíč a Češi v hlavní roli

Hlavním tahounem celé změny není jen technický pokrok, ale hlavně legislativa. Nové emisní normy Evropské unie jsou tvrdé. Splnit je benzínem či naftou bude čím dál těžší – elektromobily jsou logickým řešením. A právě zde může mít Česko obrovskou příležitost. Díky výrobě baterií v gigafactory v Líních nebo rozšiřující se síti rychlonabíječek od ČEZ a PRE máme šanci na evropské mapě opravdu zazářit.

Co nového čekat od Audi?

Audi sází na novou generaci modelů na platformě PPE – technologii vyvíjenou ve spolupráci s Porsche. Už brzy se na českém trhu objeví modely Q6 e-tron a A6 e-tron. Luxus, rychlost nabíjení a dojezd přes 600 km – parametry, které i skeptika donutí se aspoň trochu zamyslet.

Jak se na přechod připravit?

  • Zajímejte se o dotace – MŽP a města jako Brno či Praha už teď podporují nákup elektroaut i dobíjecích stanic.
  • Sledujte síť nabíječek – ČEZ, E.ON nebo PRE nabízejí interaktivní mapy s pokrytím po celé ČR.
  • Vyzkoušejte sdílené elektrovozy – carsharingové služby jako Anytime nebo Hopin je už masivně zařazují do své flotily.
  • Nezapomínejte, že servis elektroauta bývá jednodušší – odečtete olej, výfuk i celou řadu potenciálních problémů.

Elektromobily nejsou sci-fi, ale realita blízké budoucnosti

Přechod na elektromobilitu do Česka definitivně dorazil. Možná je před námi ještě pár let kompromisů a zvykání, ale směr je neoddiskutovatelný. Pohodlnější, tišší, čistší provoz i nové uživatelské návyky – to vše změní způsob, jakým v roce 2030 budeme vnímat osobní dopravu.
A pokud uvažujete o autě na „poslední benzín“, zvažte, jestli není právě teď čas připravit se na budoucnost. Ta je elektrická.