V Německu rychle poroste cena benzinu a nafty. Na české řidiče čeká stejný scénář

Čeká nás zdražení benzinu a nafty až o 13 korun za litr? V Německu brzy realita, brzy i v Česku. Proč ceny rostou, co znamená ETS 2 a jak se připravit? Praktické tipy a vysvětlení pro české řidiče do roku 2025.

Možné zdražení benzinu a nafty až o 13 korun za litr? V roce 2025 přestává jít o sci-fi. Německé čerpací stanice brzy narazí na realitu, která zásadně ovlivní i motoristy v Česku – a připraveni na to zjevně nejsme ani my, ani experti. Proč k tomu dochází a zasáhne to skutečně každého majitele auta?

Co vlastně přináší emisní povolenky ETS 2?

Od roku 2027 se v Německu spustí druhá vlna obchodování s emisními povolenkami (ETS 2), která už teď budí značné emoce. Systém během dvou let citelně změní ceny energií, vytápění – ale především paliv. Odhady tvrdí, že benzin i nafta zdraží klidně až o 30 procent. Znamená to, že plná nádrž bude stát klidně o pět set korun víc, což pocítí nejen v peněženkách ti, co jezdí za prací z Litoměřic do Drážďan, ale i všichni, kdo na benzinku zamíří během letní dovolené.

Kolik budeme skutečně platit?

Podle výzkumu BloombergNEF může být cena za jednu tunu CO2 už v roce 2030 kolem 149 eur – tedy nejvíc na světě. Z čeho plynou vyšší ceny pohonných hmot? Hlavní roli hrají právě povolenky, jejichž náklady distributoři a producenti promítají do cen pro běžné řidiče i podniky. Takže když v Praze vídáte dlouhé fronty u čerpacích stanic před zvýšením daní, připravte se, že podobné nervy teď čekají i Němce.

Dopady nejen na řidiče

Zdražení paliv automaticky prodraží dopravu i logistiku, což se projeví všude – od ceny potravin až po jízdenky MHD v Brně. ADAC, renomovaný německý autoklub, upozorňuje už delší dobu, že vliv bude mít nejen na individuální dopravu, ale v domino efektu na celou ekonomiku. Pokud pracujete někde mezi Plzní a Regensburgem nebo často křižujete hranice, připravte si rozpočet hned.

Čeká nás totéž – vláda zatím bojuje o čas

ETS 2 nebude německou specialitou, ale povinností celé Evropské unie. Česká vláda v čele s Petrem Fialou intenzivně tlačí v Bruselu na to, aby se českým řidičům dala aspoň roční „ochranná lhůta“ navíc – tedy odklad do roku 2028. Možná to oddálí šok, ale nikoli jeho velikost. Ve skutečnosti si jen prodloužíme čas na přípravu, ovšem starosti zůstanou. Pokud jezdíte do Německa pravidelně, pravděpodobně ucítíte zdražení dřív, než systém naplno dorazí k nám.

Co z toho plyne pro běžného Čecha?

  • Zvažte, kdy a jak často tankujete za hranicemi – může se vyplatit plánovat trasy a tankování chytřeji než dosud.
  • Nečekané zdražení paliv i navazující nárůst cen mohou ovlivnit vaše rozhodování, kam letos na dovolenou nebo zda raději využít RegioJet či Leo Express místo vlastního auta.
  • Pokud podnikáte, připravte rozpočet na vyšší dopravní náklady – a to nejen pro exportéry do Německa, ale i vnitrostátní firmy. Rozpočtově chytří už dnes počítají s navýšením o několik procent.

Budete se muset adaptovat na nové cenové podmínky – ať už tankujete v Jablonci, Ústí nebo v Bavorsku. Pro většinu řidičů i firem se z toho stává téma, které nelze dál odkládat. A pokud nechcete, aby vás nová realita zaskočila, začněte hledat úspory i tam, kde jste předtím nehledali. Mobilita 2025 v Evropě je dražší, složitější – ale zvládnutelná, pokud znáte fakta a myslíte dopředu.