Zájem o vodík v Česku i ve světě sílí. Hyundai staví novou továrnu na vodíkové články

Hyundai spouští výrobu 6 500 palivových článků ročně, revoluce vodíkových aut míří i do Česka. Jaké jsou aktuální plány a dopady na český průmysl? Co vodík přinese běžným lidem?

Už příští rok plánuje automobilka Hyundai spustit v nově budovaném závodu výrobu až 6 500 vodíkových palivových článků ročně. Zájem o bezemisní vozidla na vodík totiž rychle narůstá a není to jen otázka luxusního segmentu nebo vzdálených trhů – budoucnost vodíkových vozů se úzce dotýká i nás v Česku.

Vodíková Hyundai Nexo (foto: Hyundai)

Proč vodík? Odpovědí je rozvoj a čisté technologie

Vodíkový pohon v osobní i nákladní dopravě získává na atraktivitě – nejen pro automobilky světového formátu, ale i pro regionální hráče. Vedle bateriových elektromobilů se právě auta na vodík stávají reálnou volbou, jak snižovat emise a řešit aktuální téma klimatické změny. Různorodé investice a nové projekty kolem vodíku ukazují, že už nejde o vzdálenou vizi, ale směr, kterým kráčí celý svět.

Hyundai: Továrna, která změní pravidla hry

Automobilka Hyundai se v příštím měsící pustí do stavby nové továrny na výrobu palivových vodíkových článků v čínské provincii Guangdong. Závod by měl stát na moři a pro svůj provoz využije energii z nedalekých větrných elektráren – tedy ještě ekologičtější cestou, než je běžné.

  • Rok 2026: Očekávána roční produkce 6 500 vodíkových jednotek
  • Možnost navyšování kapacity: Podle poptávky automobilového trhu, která aktuálně roste nejen v Asii, ale i v Evropě

Výroba vodíkových článků má zásadní dopad i na český automobilový průmysl, kde se klíčoví hráči jako Škoda Auto nebo ČEZ do vodíkových projektů začínají čím dál víc zapojovat.

Reálné využití: Od osobních aut až po nákladní tahače

Vodíkový boom je patrný třeba i ve Švýcarsku – tamní společnost si v loňském roce pořídila několik bezemisních tahačů Hyundai Xcient. Na evropských silnicích už tyto kamiony potkáváte čím dál častěji. Hyundai plánuje do roku 2025 dodat až 1 600 takových nákladních tahačů.

Kromě osobních aut je tedy vodík jasným směrem také pro těžkou dopravu a například České dráhy testují první vodíkové vlaky na Moravě.

Německo sází na vodík a ovlivní i Česko

Nejen Čína, ale i Německo si klade vysoké cíle – chce být do deseti let světovou jedničkou ve výrobě vodíku a už loni německá vláda představila národní strategii: investovat přes 10 miliard eur do infrastruktury a výzkumu.

  • Do roku 2030 Němci plánují zvýšit produkci na 5 GW ročně
  • Do roku 2040 přidat dalších 5 GW čisté energie z vodíku

Ještě letos by měl být v Bavorsku otevřen největší závod na produkci vodíku v EU, s kapacitou přes 900 tun ročně. Díky výhodné poloze by mohl zásobovat nejen německý trh, ale také vyvážet vodík do České republiky – to je zásadní novinka pro místní průmysl, dopravce i energetiku.

Železnice a vodík: Nová kapitola dopravy

V Německu už fungují první pilotní linky vodíkových vlaků. Kromě čistšího vzduchu v regionech bez trolejí přináší zajímavý fakt: chystaná vodíková čerpací stanice zatím denně naplní zásoby 14 vlakových jednotek na vzdálenost až 1 000 km. Stejná technologie se letos zkušebně rozjede také v České republice – první testy už proběhly v Pardubickém kraji.

Kde může vodík ovlivnit váš život?

  • Ekologická doprava městskou hromadnou dopravou – viz pilotní projekt vodíkových autobusů v Ústí nad Labem
  • Ekologická energie pro domácnosti díky vodíkovým bateriím a plánům energetických společností, jako je ČEZ
  • Moderní logistika: rychlé a tiché zásobování supermarketů bez emisí

Vodíková revoluce už tedy není jen heslo v médiích – její konkrétní dopady pocítíme i v Česku už během několika příštích let. Už dnes je jasné, že vodík má našlápnuto stát se klíčovým hráčem v boji proti emisím a v rozvoji moderní dopravy i průmyslu.

Tip na závěr: Sledujte investice do vodíkových technologií v místních firmách a městských projektech – v budoucnu se mohou stát klíčem k levnější a čistší energii přímo pro vaše bydlení.