Chcete-li vidět budoucnost městské dopravy na vlastní oči, zamiřte v příštím roce přes hranice do Polska. Polská vláda oficiálně potvrdila, že už od ledna 2025 spouští ambiciózní dotační program na nákup, provoz i infrastrukturu pro elektrické a vodíkové autobusy i trolejbusy. Celkem je ve hře více než sedm miliard korun (přes 1,3 miliardy PLN). Tak rozsáhlou podporu jsme ve střední Evropě ještě nezažili.
Michał Kurtyka, ministr životního prostředí Polska
Foto: Ministerstvo Klimatu a Životního prostředí
Proč Polsko masivně sází na zelenou mobilitu?
Důvody jsou jasné: čistší vzduch ve městech, splnění klimatických závazků a šance podpořit domácí ekonomiku – včetně výrobců jako je Solaris nebo Autosan. Právě o tyto značky už teď projevují zájem i čeští dopravci, kteří sledují polský trh s respektem.
Program by měl podle odhadů navýšit počet bezemisních autobusů a trolejbusů až trojnásobně. Plán je jednoduchý: až 500 nových vozidel na baterky nebo vodík do dvou let. To už opravdu bude ve městech cítit rozdíl.
Elektrický autobus Solaris Urbino už brázdí některé evropské metropole.
Jak fungují polské dotace? Klíčové detaily pro dopravce
- Do 80 % podpory na nákup elektrických autobusů a trolejbusů
- Až 90 % ceny u vozidel na vodíkový pohon
- Peníze lze využít také na leasing, budování nebo modernizaci dobíjecích či plnicích stanic
- Podporu získá i výcvik řidičů a techniků pro nové technologie
První žádosti se otevírají už 6. ledna 2025. Pokud by podobný program vznikl i v Česku, znamenalo by to dramatickou změnu pro dopravce v Praze, Brně nebo Ostravě.
Co to znamená pro běžné cestující a města?
Nejde pouze o ekologii a snížení emisí oxidu uhličitého. Nová vozidla nabídnou tichý provoz, vyšší komfort a reálně čistší ulice. Řada měst, jako je Krakov nebo Vratislav, už ukázala, že tohle je cesta, kterou chtějí jít.
Navíc, zvýšený zájem a podpora ze strany vlády může inspirovat i soukromé firmy. Za pár let tak možná uvidíme čistě elektrické nebo vodíkové autobusy třeba i v menších českých městech. A kdo ví, třeba tento „polský tah“ rozproudí debatu o investicích do čisté mobility i u nás.
Čeká nás evropská revoluce v městské dopravě? V roce 2025 můžeme z Polska čerpat víc inspirace, než si dnes myslíme.