Evropská unie učinila v roce 2025 zásadní krok směrem k nezávislosti na dodávkách baterií ze zahraničí. Unie schválila ambiciózní projekt, který má podpořit rozvoj výroby bateriových článků pro elektromobily přímo na území evropských států. Tímto krokem se EU snaží zvýšit konkurenceschopnost vůči asijským výrobcům a položit pevné základy pro další rozmach elektromobility v regionu.
Veřejná investice mění pravidla hry
Dvanáct evropských zemí spojilo síly a dohodlo se na veřejné investici v hodnotě 2,9 miliardy eur (tedy téměř 800 miliard korun). Projekt prošel schválením Evropské komise, která potvrzovala, že nejde o neoprávněnou státní pomoc firmám.
Mezi hlavními hráči nechybí giganti jako Tesla, BMW či Fiat Chrysler. Právě spolupráce napříč automobilovým sektorem a navázání na soukromé investice by mohlo během několika let navýšit celkovou hodnotu investic až na 12 miliard eur. Zapojena byla většina velkých evropských ekonomik. Bohužel, Česká republika tentokrát zůstala stranou, což je, podle mě, promarněná příležitost pro místní průmysl i kvalifikované pracovní síly.
Evropa chce méně záviset na Asii
Dominance čínských baterií je v Evropě běžnou realitou a každý druhý nový elektromobil sjíždí z pásu právě s asijskými články v podvozku. Tento unijní projekt má za cíl situaci změnit: zvýšit výrobní kapacitu v Evropě a minimalizovat rizika spojená s dodavatelským řetězcem. Pokud plán vyjde, evropské automobilky budou moci snáze splňovat stále přísnější normy, a zákazníci se dočkají širší nabídky i dostupnějších cen díky domácí produkci.
Jaký vliv budou mít investice na „Green Deal“ a pracovní trh?
Evropská komise odhaduje, že poptávka po bateriích se do roku 2025 více než zdvojnásobí. Trh s bateriemi by měl v této době dosáhnout hodnoty až 250 miliard eur. Investice do vývoje a výroby bateriových článků tak podpoří nejen plnění klimatických cílů „Green Dealu“, ale i rozvoj nových pracovních míst, například ve Štýrském Hradci nebo v Katovicích, kde už se staví nové závody.
- Rychlejší rozvoj elektromobility: Domácí výroba pohání rozšiřování nabíječek i dostupnost vozů v regionu.
- Stabilita a nižší ceny: Snížení závislosti na dovozu často znamená jistější dodání a menší výkyvy cen.
- Ekologičtější přístup: Kratší přepravní trasy snižují ekologickou stopu každé nové baterie.
Co to znamená pro vás? Praktické dopady v každodenním životě
Pokud plánujete koupi elektromobilu (nebo vás láká elektromobilita do budoucna), můžete se v následujících letech těšit na širší výběr modelů s evropskými bateriemi. Místní výroba by mohla snížit pořizovací cenu aut i zlevnit servis. Pro zaměstnance v průmyslu se naopak otevírají nové příležitosti — i v krajích, kde byl donedávna automobilový sektor v útlumu.
Zatímco některé sousední státy už investují a plánují nová pracovní místa, v Česku zůstává otázka: Skočíme na rozjetý vlak inovací, nebo nám vlak ujede? Osobně věřím, že máme co nabídnout – ať už v oblasti výzkumu, nebo zkušených pracovníků. Budoucnost teď záleží na rozhodnutí místních politiků a firem.
Tip na závěr: Sledujte lokální značky
V roce 2025 stojí za to sledovat nejen globální hráče, ale i menší místní značky, které začínají s vývojem originálních bateriových řešení. Firmy jako HE3DA nebo BATTERY unite z Ostravy mohou v příštích letech překvapit inovačním přístupem a přispět k evropské soběstačnosti v oblasti elektromobility.