Vodíková pasta z Německa ukládá desetkrát více energie než běžné baterie

Němečtí vědci vyvinuli unikátní vodíkovou pastu, která bezpečně ukládá desetkrát více energie než baterie a umožní ekologický pohon malých vozidel. Novinka je stabilní i v létě na slunci a může změnit dopravu v českých městech.

V posledních letech jsme v Česku svědky extrémního boomu elektromobility. Ale jeden problém zůstával bez řešení – jak pohodlně a bezpečně skladovat vodík pro malé vozy, skútry nebo kola? Právě na to našli v roce 2025 odpověď vědci z německého Fraunhoferova institutu díky technologii s názvem POWERPASTE.

Vodíková pasta z laboratoří Fraunhofer Institutu

Desetkrát více energie než běžné baterie

V čem konkrétně je moc vodíkové pasty? Jednoduše řečeno – umožňuje uložit až desetkrát více energie na jednotku hmotnosti než klasické lithium-iontové baterie. Navíc pro skladování není nutný vysoký tlak, velké nádrže či komplikovaná infrastruktura.

Jak pasta funguje?

Samotná pasta vzniká spojením vodíku a hořčíku do hydridu hořečnatého. Ten se následně smíchá s estery a kovovou solí, což jsou dostupné a levné chemikálie. V praxi funguje systém takto:

  • Píst v zařízení vytlačí část pasty do reaktoru, kde se smíchá s vodou.
  • Dochází k chemické reakci, uvolňuje se vodík – část plynu vzniká přímo z vody.
  • Uvolněný vodík pohání palivový článek, který vyrábí elektřinu pro elektromotor.

Málo nápadů na vodík opravdu funguje. Tohle je výjimka

Většina experimentů s vodíkem končí na bezpečnosti a skladování. Vodíková pasta je stabilní do 250 °C, takže nehrozí spontánní hoření ani výbuch – což oceníte, pokud necháváte skútr v létě na parkovišti u práce na Letné.

Generátor energie s využitím vodíkové pasty

Ekologie i efektivita: Proč má technologie šanci na úspěch?

Výroba pasty využívá levné a snadno dostupné suroviny. To znamená možnost lokální produkce, což je skvělá zpráva pro ekologii i ekonomiku. Jediné, co zbývá dořešit, je logistika a recyklace obalů – otázky, na které už si Fraunhoferův institut připravuje odpovědi.

  • Výroba přímo v Německu – ve Freiburgu už vzniká pilotní závod, který zvládne až čtyři tuny pasty ročně.
  • Použití v elektrokolech, skútrech či lodích – díky bezpečnosti a jednoduchosti manipulace.
  • Možnost rychlého tankování – žádné dlouhé nabíjení jako u baterií.

Závěr: Je rok 2025 a na změnu jsme připraveni

Ať už jezdíte na skútru po Praze nebo na elektrokole v Brně, možná vás tahle inovace brzy osobně potká. Vodíková pasta má šanci opravdu změnit pravidla hry v oblasti malých elektromobilů. Pokud se podaří vyřešit poslední logistické drobnosti, může se POWERPASTE zařadit po bok technologií měnících svět – a to nejen v Německu, ale i v českých městech.