Volkswagen míří na vrchol elektromobility: Tesla má nového vážného konkurenta

Ambiciózní plán Volkswagenu na devět let, nové továrny na baterie pro elektromobily, šance pro Česko i konkurenční souboj s Teslou – podívejte se, co nás čeká v revoluci zelené dopravy.

Nový směr automobilového průmyslu je jasný – elektrická auta už nejsou jen trendem, ale realitou, která se rychle zabydluje v ulicích po celé Evropě, včetně České republiky. Na nedávné tiskové konferenci představil Volkswagen ambiciózní plán pro příští dekádu: stát se nejen evropským, ale i globálním lídrem elektromobility. A rovnou připomněl, že nervózní může být i ikona od Elona Muska – americká Tesla.

Elektrický Volkswagen ID.3 patří již dnes mezi nejviditelnější modely na českých silnicích.

Foto: Maxim Hopman / Unsplash

Bateriové gigafactory i pro Česko? Škoda má novou šanci

Elektromobilita je po pandemii asi nejdiskutovanější téma – nejen v médiích, ale i na ministerstvech a v běžných domácnostech. Přechod od fosilních paliv k elektřině zní už reálně, hlavním symbolem se stává baterie. A právě Volkswagen, mateřská firma mladoboleslavské Škody, má v plánu během devíti let postavit šest obřích továren na výrobu baterií po celé Evropě.

To, že se jedna z nich může objevit i v České republice, zní jako skvělá zpráva. Nejde jen o více pracovních míst či prestižní investici, ale také o zajištění dostatečné kapacity baterií pro rostoucí výrobu elektromobilů. A že to bude potřeba! Trh totiž už teď ukazuje, že právě baterie jsou často klíčovým „nedostatkovým zbožím“.

Kdo ovládne ceny? Bez baterií není elektromobility

Klíčovými hráči teď nejsou jen automobilky, ale i dodavatelé vzácných kovů jako je kobalt, jehož ceny i dostupnost dlouhodobě rostou. Proto se evropské značky snaží být co nejvíc soběstačné a nebýt závislé jen na asijských dodavatelích. Tesla má – alespoň zatím – přístup ke stabilním zdrojům díky dlouholetým smlouvám, ale Volkswagen cílí na to samé.

Nesmíme zapomenout, že Tesla získala nezanedbatelný náskok nejen díky investicím do technologií, ale také díky tomu, že si během let prožila většinu „dětských nemocí“ vývoje elektroaut. Ostatní giganti, včetně Volkswagenu, napravují, co zaspali. Ale investice do nových gigafactory a vývoje vlastních řešení jim dávají šanci tuto ztrátu rychle dohnat.

240 GWh: Evropa převezme otěže vývoje

Plán Volkswagenu? S partnery postaví továrny s plánovaným výkonem 240 GWh baterií ročně. Pro srovnání, to by stačilo pro výrobu až tří milionů elektromobilů! Teď je většina evropských značek závislá na externích dodavatelích, což při zvyšující se poptávce může být problém – jak už dnes zažívají například v Německu nebo Rakousku.

Investice se budou týkat i sítě nabíjecích stanic. Na českých dálnicích už teď narazíte na loga ČEZ, E.ON i PRE, ale infrastrukturní rozvoj zaostává za tempem růstu počtu aut. Navíc v Evropě celkově existuje přes dva tisíce provozovatelů nabíječek – každý s vlastním systémem placení či aplikací. Mnoho řidičů tak řeší, kde a jak vlastně zaplatit, což by mohly pomoci změnit jednotné standardy a digitalizace.

Co to znamená pro Českou republiku?

  • Pracovní místa: Nové továrny mohou přivést tisíce pracovních příležitostí do regionů mimo Prahu i Brno.
  • Ekologičtější doprava: Český vozový park stárne. Elektromobily mohou být impulsem k jeho zásadní obnově.
  • Vliv na Škodu: Pokud Volkswagen umístí jednu z továren do ČR, Škoda získá rychlejší přístup k akumulátorům i vývoji nových modelů.

Závěrečný tip: Jak si připravit domácnost na elektromobilitu?

  • Zjistěte, jaké možnosti nabíjení nabízí váš bytový dům či obec.
  • Sledujte plány měst a krajů na rozšiřování nabíjecí sítě – nejlepší investice je do lokalit, kde bude dostupná rychlá infrastruktura.
  • Pokud plánujete nákup elektromobilu do tří let, začněte už nyní porovnávat různé modely i dotační možnosti.

Rok 2025 tak může být nejen přelomem pro německou automobilku, ale i klíčovým obdobím pro celý český průmysl. Stačí se podívat na to, co už dělají v Ostravě nebo Plzni, kde vznikají první projekty na testování nových forem sdílené elektromobility. Pokud budete mít chuť, podělte se o svůj tip na nejlepší elektrickou trasu u nás nebo vlastní zkušenosti s nabíjením!