Německý plán na rychlejší rozvoj elektromobility: Inspirace, kterou bychom měli využít i v Česku

Německá Asociace automobilového průmyslu představila nový patnáctibodový plán na rychlejší rozšíření elektromobilů. Co by si z něj mohla vzít Česká republika, kde je nabíjecí infrastruktura stále pozadu?

Německá Asociace automobilového průmyslu (VDA) nedávno představila nový patnáctibodový plán, který má proměnit způsob, jakým Německo přistupuje k elektromobilitě. Možná jste už zaznamenali debaty okolo infrastruktury pro elektroauta i v České republice. Češi přitom mohou z plánu našich sousedů získat víc, než si možná myslíme.

Nabíjecí stanice pro elektromobily v Německu
Foto: Sophie Jonas / Unsplash

Proč Německo tlačí na elektromobilitu a co si z toho může vzít Česko

Podle prezidentky VDA Hildegardy Müllerové se německá elektromobilita rozvíjí pomaleji, než by bylo potřeba – a to i přesto, že automobilky investují obrovské peníze do nových technologií. Problémem je hlavně veřejný sektor, který zatím zaostal v budování infrastruktury. Česká republika je na tom podobně, naše síť nabíjecích stanic se stále dotahuje na evropský standard.

Průmysl je připraven, stát musí zvládnout svůj díl. Co plán obsahuje?

Plán VDA nabízí patnáct konkrétních kroků, které by mohly změnit nejen německý trh. Přehledně a v českém kontextu vám přináším ty nejdůležitější myšlenky:

  • Masivní investice do vývoje – Do roku 2025 mají německé automobilky investovat 150 miliard eur do nových pohonů, digitalizace a elektromobility. Je potřeba přesně nastavit podmínky tak, aby se investice skutečně vyplatily – podobně by měla jednat i česká vláda.
  • Zrychlení výstavby nabíjecích stanic – Pokud má skutečně vzniknout přes milion dobíjecích míst do roku 2030, je nutné každý týden otevřít přes 2000 nových bodů. Aktuálně je tempo třikrát pomalejší. Bez jasných cílů a koordinace to nepůjde řešit ani v Německu, ani v Česku.
  • Dobíjení v práci a doma – Zaměstnanci musí mít motivaci i možnost nabíjet auta na pracovišti. Stejně je třeba zjednodušit instalaci „wallboxů“ doma – relevantní například pro obce jako Praha, Brno nebo Plzeň, kde dominují bytové domy.
  • Podpora dobíjecích stanic v obchodech a centrech – Němci chtějí rozvolnit podmínky tak, aby se stánků rychleji přibývalo kolem supermarketů jako Lidl, Kaufland nebo Albert. U nás jsme na tom s infrastrukturou podobně, správné pobídky by mohly nastartovat změnu.
  • Dostupná a zelená energie – Elektřina musí být pro nabíjení levnější a stoprocentně obnovitelná. Inspirací může být například Německem preferovaná zelená elektřina v tarifech, které už dnes nabízí třeba E.ON nebo ČEZ i u nás.
  • Jednodušší platby na všech dobíječkách – Snazší možnost platit bez složitých registrací napříč sítěmi je noční můra všech českých elektromobilistů. VDA navrhuje řešení přes jednotnou smlouvu – to by ocenili i české firmy a jednotlivci.
  • Rychlonabíjení a rozšíření sítě – Počet rychlonabíječek je v Česku stále nedostatečný, některé jsou vám dobře známé jen ve velkých městech nebo na D1. Je jasné, že musí přijít další upgrade energetické sítě, aby auta nestála ve frontách.
  • Více podpory pro elektromobily a lehká užitková vozidla – Dotační programy by měly pokračovat a rozšířit se i na dodávky. Ekologický bonus na pořízení nového auta je příkladem, který u nás může znamenat citelný rozdíl.
  • Podpora elektrických náklaďáků – Strukturální změnu potřebuje i logistika. Bez nabíječek pro kamiony podél hlavních tahů mezi Prahou a Ostravou se žádný rozvoj neobejde.
  • Druhý život bateriím – Co až autům „odejdou“ baterie? Plán prosazuje systém zpětného výkupu, recyklace a opětovného využití akumulátorů, který sníží nejen evropskou závislost na dovozech.
  • Rekvalifikace pracovníků – Přechod na elektromobilitu je také otázka vzdělávání. Škoda Auto už dnes spolupracuje se středními školami a univerzitami. Další programy vzdělání v energetice a servisu aut jsou nutností.
  • Elektromobily jako součást energetické sítě – Nově mají auta pomoci stabilizovat síť – technologie umožňující vracentí energie zpět už testují např. v Německu i pilotně v Praze. To může znamenat reálné úspory pro firmy i domácnosti.
  • Pravidelné výroční zprávy – Každoročně informovat, jak se infrastruktura zlepšuje, a definovat nové cíle. Tahle transparence by pomohla i v Česku, kde jsou aktuální data často těžko dostupná nebo málo srozumitelná veřejnosti.

Co z toho plyne pro Českou republiku?

Německý plán je ukázkový v tom, jak koordinovat státní pobídky a investice průmyslu. V mnoha bodech nabízí inspiraci i pro naši politiku a města. Hlavní rozdíl ale stále zůstává v tempu: zatímco Němci už nyní řeší, jak optimalizovat infrastrukturu a vztahy s energetikou, v Česku se teprve hledají konkrétní priority a chybí nám jednotná strategie napříč kraji a obcemi.

Praktické tipy, co může udělat každý z nás

  • Zajímat se, na co lze čerpat dotace (například na wallboxy nebo nákup elektromobilu).
  • Přihlásit se do komunitních platforem elektromobilistů – sdílet dobíjecí body, zkušenosti s provozem a tipy na věrohodné poskytovatele služeb jako PRE nebo ČEZ.
  • Podporovat zavádění dobíjecích míst v domě, práci či sousedství formou peticí nebo komunikací s městským zastupitelstvem.
  • Sledovat nové tarify na zelenou energii a vyjednat si výhodnější smlouvu – například u E.ON nebo Nano Energies.

Proč má smysl tento plán sledovat i v roce 2025?

Evropa je ve fázi, kdy se elektromobilita posouvá od ambicí k realitě. Kdo zaváhá dnes, bude za pět let daleko za svými sousedy. Německý patnáctibodový plán může do jisté míry fungovat i u nás – a největší výzva bude především v odvaze politiků a ochotě místních samospráv. Těžko říct, kdy bude v Praze nebo Hradci Králové stejně hustá síť rychlonabíječek jako u Drážďan, ale inspirace ze západu může být klíčem k tomu, abychom nečekali dalších deset let na skutečný elektromobilní boom.