Proč je dobré, když děti počítají prsty

Výzkumníci zkoumali, proč počítání pomocí prstů u dětí na základní škole není krok zpět. Dlouhodobá studie přináší překvapivé odpovědi a vyvrací staré předsudky.

Podle jedné studie není počítání prsty ve škole známkou slabosti, ale důležitým nástrojem pro matematické učení. Díky dlouhodobým pozorováním zjistili vědci ve Švýcarsku, že děti se lépe naučí počítat, když používají své ruce.

Rodiny a učitelé by proto neměli děti odrazovat od používání prstů k počítání, uvedla autorka studie Catherine Thevenot z univerzity v Lausanne. „Děti by se nikdy neměly stydět za to, že používají své prsty. Měly by být na to hrdé a používat je k řešení úloh,“ řekla psycholožka.

V loňském roce Thevenot publikovala studii o dětech v mateřských školách. Výsledky naznačily, že počítací schopnosti dětí mohou být zlepšeny, pokud se jim učí počítání prsty.

Na druhé straně dřívější výzkumy ukázaly, že děti ve věku přibližně sedmi let dosahují lepších výsledků v počítání bez použití prstů než děti, které používají prsty. Nyní se Thevenot a její kolegyně Marie Krenger podívaly na to, co za tímto jevem stojí.

Aby to zjistily, sledovaly dlouhodobý vývoj přibližně 200 švýcarských dětí ve věku od čtyř a půl do sedmi a půl let – tentokrát bez pokynů k počítání prsty. Pravidelně byly pozorovány při sčítání.

Ukázalo se, že čím dříve děti začaly používat prsty, tím vyšší byla pravděpodobnost, že se v pozdějším věku zařadí mezi nejlepší počtáře. Děti, které po celou dobu nikdy nepočítaly prsty, prokázaly naopak nejslabší výkony. Výsledky byly publikovány v odborném časopise „Developmental Psychology“.

To, že děti bez pomoci prstů od přibližně sedmi let dosahují lepších výsledků, je podle pozorování vědců důsledkem toho, že se v předchozích letech naučily počítat pomocí rukou a pak přešly k počítání v hlavě. Ex-finger počtáři předčili jak děti, které nikdy svoje prsty nepoužívaly, tak ty, které je používaly dále.

Pokud děti starší osmi let stále potřebují ruce k počítání, může to být známka problémů, uvedla Thevenot. I v takovém případě by však neměly být kritizovány, zdůraznila. Prsty jim pravděpodobně pomohou dosáhnout další vývojové fáze – avšak později než jiné děti.