První země zavádí daň z elektromobilů: Majitelé mohou ročně zaplatit až osm tisíc korun

Texas chce jako první stát zavést daň z vlastnictví elektromobilů. Nové poplatky mají kompenzovat výpadky z daní na pohonné hmoty a mohou činit i přes osm tisíc korun ročně. Zjistěte, co tento krok znamená a jaké jsou možné dopady pro Česko.

Svět elektromobility v roce 2025 vstupuje do nové éry. Státy hledají způsoby, jak nahradit výpadek daňových příjmů z tradičních pohonných hmot. První americký stát, kterým je Texas, připravuje zákon, jenž by vlastníkům elektromobilů přinesl každoroční daň až do výše osm tisíc korun. Chápeme, že v době, kdy stále více Čechů uvažuje o „elektromobilu z Německa“ či „ojetém e-autě ze Znojma“, je tato zpráva relevantní i pro naši realitu.

[IMAGE1]

Proč se vůbec uvažuje o dani z elektromobilů?

Donedávna platili majitelé aut s benzinovými a naftovými motory v ceně paliva i daň z pohonných hmot. Ta tvoří nemalou část příjmů státního rozpočtu, z nichž se třeba opravují silnice. S rostoucím počtem elektromobilů však stát o tyto peníze přichází. Právě proto Texas navrhuje jednoduchou cestu – zavést paušální roční daň za vlastnictví elektromobilu.

Podrobnosti o navrhované dani

  • Výše daně by činila od 190 do 240 dolarů ročně (tedy cca 4000–5000 Kč podle kurzu).
  • Při vyšším ročním nájezdu nad 14 484 km by přibyla další sazba 150 dolarů (přibližně 3140 Kč).
  • Celkově by tedy poplatek mohl dosáhnout až na zmíněných 8000 Kč za rok.

Pro představu: pokud by se podobný model zavedl u nás, dotklo by se to přes 25 tisíc řidičů, kteří už v Česku elektromobil provozují – a číslo každý měsíc roste.

Texaská realita: Tesla bez prodeje přímo

Texaský příběh má však i další zajímavou kapitolu. Přestože zde Tesla postavila svou velkou Gigafactory, kvůli místním zákonům nesmí prodávat auta přímo zákazníkům. Lidé si Teslu musejí koupit mimo stát nebo přes třetí stranu. Trochu paradox, když český trh naopak přímý prodej elektromobilů vítá a firmy se předhánějí v zákaznickém servisu.

Může to přijít i do Česka?

S rostoucím počtem elektromobilů u nás (jen v roce 2024 jich přibylo 40 %!) bude stát hledat nové cesty, jak financovat infrastrukturu. Uvažuje se o obdobě dálniční známky pro EV nebo speciálních poplatcích. Pro srovnání – v Norsku už podobné daně debatují, Německo zvýhodnění postupně omezuje.

Co s tím můžete dělat?

  • Sledujte aktuální legislativu, zejména v zemích, odkud vozidla dovážíte.
  • Při finančním plánování nezapomeňte zohlednit možné nové poplatky.
  • Zapojte se do diskusí a sledujte svazy jako Asociace elektromobility ČR – často připomínkují nové návrhy.

Na změny v automobilovém světě reagují nejen úřady, ale i trh a pojišťovny. Od roku 2025 čekáme na nové přehledy daňových programů. Vyplatí se být připraveni – elektrická budoucnost je skvělá, ale rozhodně ne zadarmo.

[IMAGE2]