Společnosti Avia a ABB, dvě známá jména evropského průmyslu, letos představily prototyp nabíjecí stanice, která může opravdu změnit pravidla hry pro elektromobilitu v Česku i celé Evropě. Nová technologie umožňuje dobíjení elektromobilů téměř kdekoliv – a hlavně nezávisle na robustní energetické síti. Vypadá to, že tradiční auta na benzín a naftu mají zase o důvod méně slavit.
Nabíjení elektromobilu
Foto: Maxim Hopman / Unsplash
Nabíjení, které přijede za vámi
Dostupnost nabíjecích stanic bývá i v roce 2025 jednou z největších překážek rychlého přechodu na elektromobilitu. V menších městech, na odlehlých místech v Krkonoších nebo třeba v horských vesnicích Jeseníků je často běžná dobíječka pořád sci-fi. Právě to ale mění mobilní stanice kvyreen od Avia a ABB.
- Žádná silná přípojka není třeba – kvyreen funguje na bázi vodíkových palivových článků.
- Bez emisí – generuje čistou elektřinu šetrnou k ovzduší.
- Mobilita jako nikdy dřív – lze ji během hodin převézt kamkoliv, kde je potřeba.
Tohle řešení je doslova průlomem pro místa, kde není možné snadno připojit dobíječku ke stávající síti – ať už jde o festival na Jezeře Most, sportovní akci v Brně, nebo prostě menší vesnici bez moderní infrastruktury.
Co se stane, když přijde blackout nebo povodně?
Jedna věc, kterou si často řidiči benziňáků a naftových aut hájí, je dostupnost paliva v krizových situacích. Vodíkový generátor ale může podle odborníků z H2 Energy zachránit i ty nejtěžší chvíle: ať už síť padne při velké bouřce nebo povodni, tahle stanice poskytne elektřinu prakticky okamžitě a bez emisí.
Když vzpomenu na výpadky elektřiny během orkánu Sabine (2020), nebo ničivé povodně, které potkaly Česko v minulých letech, právě v takových chvílích by mobilní dobíjecí stanice mohla znamenat rozdíl mezi tím, jestli se lidé v elektromobilech dostanou do bezpečí nebo ne.
Jak to celé funguje v praxi?
- V říjnu 2021 se první kvreeen spustila v ostrém testu na stanici AVIA ve Svatém Havlu ve Švýcarsku.
- Kromě ABB se na vývoji podíleli i specialisté z H2 Energy, švýcarská firma, která udává tempo ve využití vodíku ve střední Evropě.
- Plánuje se komerční nasazení i u nás, první ohlásili distributoři z Moravy už na začátek příštího roku.
Co je opravdu zajímavé: Tahle „nabíječka 2.0“ dokáže dodat výkon až 150 kW na jedno auto. To je úroveň stanic, které v Praze najdete dnes jen na pár prémiových místech. A co víc? Dojezd 100 kilometrů nabijete za méně než deset minut. To už není sci-fi, ale realita!
Kdy uvidíme vodíkovou revoluci v Česku naplno?
Zkušenost z posledních let říká, že zavádění nových technologií v automobilové dopravě u nás není záležitost ze dne na den. Ale tlak na ekologii, výhled zákazu nových spalovacích motorů po roce 2035 a zájem velkých českých firem na čistších řešeních jsou jasné signály: Dobíjení pomocí vodíku má v Česku slušnou šanci.
Tip pro vás: Na co se připravit?
- Sledujte novinky od Avia, ABB a H2 Energy – jejich technologie se mohou už za pár let objevit v nabídce větších čerpacích stanic v Česku.
- Při plánování dalšího auta zvažte, zda už nenastal čas vsadit na elektromobil. S novými možnostmi nabíjení se vyplatí být mezi prvními.
- Pokud pracujete ve veřejné správě nebo v komunálních službách, nezapomínejte, že mobilní dobíječky mohou být klíčové při zvládání krizových situací.
Závěr: Rok 2025 je zásadní pro rozvoj elektromobility v Evropě, a díky novinkám od Avia a ABB můžeme i v Česku naskočit do vlaku (nebo spíš auta) budoucnosti mnohem dřív, než si myslíme. Auta na benzín a naftu? Postupně mizí v historii.