V posledních letech se stále častěji skloňuje věta, že elektromobily spasí naše ovzduší. Skutečnost roku 2025 je ale trochu střízlivější. Experti i ekologové varují, že samotný přechod na elektřinu nestačí. Pokud chceme skutečně dýchat čistší vzduch v Praze, Brně i Plzni, je na čase začít se bavit o omezení individuální dopravy a větším důrazu na veřejnou dopravu.
Proč nestačí vyměnit motor – a je elektromobil opravdu ekologický?
Technologie jdou dopředu a počet elektromobilů na silnicích v Česku i Evropě roste. Možná jste si všimli statistik, které předvídají dramatický pokles emisí díky zákazu spalovacích motorů. Ale když se podíváme pod povrch, začneme vnímat zásadní ale. Výroba elektromobilů – od výroby baterií až po samotné vozy – je totiž energeticky velice náročná a často závisí na uhlí a plynu.
- Například studie automobilky Volvo ukazuje, že vyrobení jednoho elektrického SUV C40 vznikne až o 70 % více CO2 než u jeho „benzinového“ sourozence XC40. Převahu ve prospěch elektromobilu získáte až po cca 77 000 km – a to pouze, pokud auto nabíjíte proudem z evropského energetického mixu.
- Ano, elektromobily ve městech eliminují výfukové plyny, což oceníte na rušné Vinohradské nebo v brněnských ulicích. Část ekologického dluhu se ale jenom posune jinam – k výrobě elektřiny, těžbě lithia nebo likvidaci starých baterií.
Emise není jen CO₂: Ignorované nebezpečí prachu
Téma emisí často zůstává u CO₂, ale to je jen špička ledovce. Prachové částice PM10 a hlavně velmi jemné PM2,5 představují jedno z největších zdravotních rizik pro obyvatele měst. Dopravou vznikají nejen při hoření paliv, ale i při běžném opotřebení brzd a pneumatik – a tento problém mají elektromobily úplně stejný jako spalovací auta.
- PM2,5 částice se dostávají přímo do krevního oběhu a podle lékařů Masarykovy univerzity v Brně zvyšují riziko srdečních i plicních nemocí.
- MHD je oproti tomu výrazně šetrnější – vezme na palubu desítky lidí a rozkládá znečištění.
Skutečný tahák? Moderní a pohodlná veřejná doprava
Pokud by se polovina lidí, kteří dnes dojíždějí autem z okolí Prahy, přesunula do vlaků nebo autobusů – třeba ve stylu RegioJetu nebo PID Lítačky – město by okamžitě dýchalo o poznání lépe. Zaplněné tramvaje v Olomouci nebo nový vozový park Dopravního podniku Ostrava jsou ukázkou, jak může kvalitní hromadná doprava zatraktivnit přesedání z auta.
- Podle Americké asociace veřejné dopravy ušetří jeden člověk, který jezdí 30 km denně do práce vlakem místo autem, ročně přes 21 tun CO2. To je téměř 10 % průměrné české domácnosti.
- Běžný autobus na CNG nebo trolejbus vyprodukuje násobně méně znečištění na osobu, než jedno- či dvoumístná auta v ranní koloně pod Nuselským mostem.
Jak můžete pomoci i vy?
Pokud vás trápí kvalita ovzduší, máte několik možností, jak přispět:
- Zkuste MHD alespoň párkrát týdně – nový jízdní řád i komfortní soupravy dělají cestu podstatně příjemnější.
- Kombinujte dopravu: elektrokolo + vlak je ideální spojení na kratší trasy do centra.
- Dbejte na údržbu auta i pneumatik – omezuje se tím vznik prachových částic.
- Sledujte nabídky sdílených aut typu Anytime nebo Car4Way, když auto opravdu potřebujete.
Opravdová změna může přijít až ve chvíli, kdy budeme ochotní vyměnit část svého pohodlí za čistší vzduch. Elektromobily smysl mají, ale bez omezení aut na silnicích a systémových změn ve městech samy o sobě nestačí. Bez nadsázky: víc vlaků znamená čistší nádech pro každého z nás.