150 tisíc korun za přechod na elektromobil: Německý autoprůmysl hledá cestu z krize

Zbavte se starého auta a získejte až 150 tisíc korun na nový elektromobil – jak německé šrotovné změní trh a proč se to týká i českých řidičů? Praktické rady a tipy v článku.

Obměnit starý spalovací vůz za elektromobil a ještě za to získat až 150 000 Kč? V roce 2025 to zní jako krok, který může rozpohybovat nejen německý automobilový průmysl, ale i trh v celé Evropě. O ambiciózním plánu, jak motivovat majitele starších vozů k přechodu na čistší technologii, se v Německu živě diskutuje a jeho dopady by mohly brzy pocítit i čeští řidiči.

Jak má fungovat německé „šrotovné“ pro elektromobily?

Vicekancléř a ministr hospodářství Robert Habeck navrhuje jednoduchý princip: necháte sešrotovat svůj starý spalovák, pořídíte nový elektromobil a stát vám na něj přispěje až 6 000 eur (zhruba 150 tisíc korun). Zajímavostí je, že i při nákupu ojetého elektromobilu by byla k dispozici podpora 3 000 eur.

  • Platí pro fyzické osoby i drobné podnikatele
  • Podpora se týká elektrických vozidel i plug-in hybridů
  • Podrobnosti programu mají být oznámeny na automobilovém summitu v Německu

Ve světle klesajících prodejů a rostoucího tlaku na dekarbonizaci auta hledají cestu zpět na špici, kde byla značka Volkswagen nebo BMW dlouhá desetiletí symbolem inovací. Podle dokumentu SPD je však nutná hlubší přeměna.

Šrotovné už jednou Německu pomohlo

K podobnému kroku sáhla německá vláda už během krize v roce 2009 a efekt byl znatelný – automobilky tehdy prodaly statisíce nových vozů. Nyní jsou však očekávání větší: elektřina místo benzínu, digitalizace výroby, a hlavně soudržná podpora infrastruktury.

Další opatření na podporu trhu

Kromě samotného šrotovného SPD tlačí i na sedm dalších zásadních kroků pro oživení odvětví:

  • Státní příspěvek na leasing elektromobilů pro domácnosti s nižšími a středními příjmy (sociální leasing, podle vzoru francouzského programu)
  • Masivní investice do rychlonabíjecí infrastruktury podél dálnic a ve městech
  • Podpora domácí instalace wallboxů a dalších privátních nabíječek
  • Větší dostupnost sdílených elektrických aut ve městech
  • Povzbuzování firem ke změně flotil na elektromobily

Právě výstavba nabíjecích míst je podle expertů v Německu, ale i u nás, stále slabým článkem – bez ní zájem lidí o elektroauta nikdy neprolomí zásadní hranici.

Co to znamená pro české motoristy?

I když jsou zatím hlavním cílem němečtí spotřebitelé, proměna trhu se velmi rychle projeví i v Česku. Bude více dostupných zánovních elektromobilů z Německa a tlak na českou vládu, aby podobný pobídkový systém připravila i pro tuzemské řidiče.

Například rychlejší výstavba dobíjecí infrastruktury už dnes rozjíždí projekty firem typu ČEZ, PRE nebo E.ON. Hardware na wallboxy i domácí chytré nabíječky vyrábí i mladé firmy z regionů – třeba olomoucký Elmotec nebo rozjíždějící se startupy v Brně.

Automobilky v Česku – šance i výzva

Podle Vereny Hubertz, místopředsedkyně frakce SPD: „Automobilový průmysl je motorem Německa. Když tento motor zpomalí, nastartovat ho musí společně stát i průmysl.“ Platí to ovšem i pro český Kolín, Mladou Boleslav nebo Nošovice, kde roste tlak na výrobu elektromobilů pod značkami Škoda, Hyundai nebo Toyota.

Evropský automobilový trh 2025 tak prochází velkou proměnou. Získat bonus 150 tisíc za přechod na elektromobily je nejen lákadlem, ale i impulsem k širší diskuzi o budoucnosti dopravy i zde v Česku.

Tipy na co si dát pozor, pokud zvažujete elektromobil

  • Zkontrolujte dostupnost veřejných nabíječek v okolí domova a práce – pomůže třeba aplikace NextCharge nebo Nabíječky.cz
  • Prozkoumejte nabídku na českém trhu, například i ojetých elektromobilů z Německa (například na Sauto.cz nebo TipCars.cz)
  • Nechte si poradit nezávislým odborníkem – například v Auto ESA či Mototechně
  • Využijte dostupné dotace – aktuální stav sledujte na stránkách Ministerstva dopravy ČR

Je jasné, že elektromobilita není jen experimentem – v roce 2025 už má zřejmý dopad na trh i pracovní místa. Začněte s informacemi a prověřte, zda se podobná nabídka 150 tisíc neobjeví brzy i u nás. Sdílejte článek s těmi, kdo kolem vás řeší stejnou otázku – přechod na „elektro“ je dnes snadnější než kdy dřív.