Poslední roky se v evropských médiích točí stále stejný refrén: rozšiřování sítě nabíjecích stanic je klíč k úspěchu elektromobility. Realita v Číně ale aktuálně naznačuje, že tahle práce může být brzy zbytečná. Tradiční evropští i američtí výrobci aut by pak mohli hodně ztratit.
Na českých silnicích si na Nio ES6 ještě chvilku počkáme, ale v Asii už elektromobily mění pravidla hry. Foto: NIO Inc.
Stále víc aut, stále víc problémů. Jak to řeší Evropa?
Nárůst počtu elektroaut na českých i evropských silnicích je prostě nepřehlédnutelný – a jakmile usednete za volant Tesly, Volkswagenu ID.4 nebo třeba Škody Enyaq, pochopíte, proč. Jezdí tiše, nejsou závislé na benzínu a s tím, jak roste síť rychlonabíječek od ČEZ, PRE nebo MOL, už vám dojezd nedělá vrásky tolik, jako dřív.
Jenže pořád existuje zásadní zádrhel: nabíjení je často zdlouhavé, drahé a ve špičce musíte doufat, že zrovna bude volná stanice. Evropská unie proto masivně investuje do nové infrastruktury, ale samotná myšlenka nabíjení je možná… přežitá.
Nabíjení? Proč ne rovnou výměna celé baterie
V Číně na to mají čerstvou, překvapivě jednoduchou odpověď. Místo hodinového stání u zásuvky vám v výměnné stanici NIO během pár minut automat vyndá vybité akumulátory a nasadí nové, nabité na 100 %. Nepotřebujete speciální kartu, nemusíte nic řešit v aplikaci, prostě zajedete a za pár minut pokračujete dál.
- 700 výměnných stanic už letos v Číně funguje.
- Každý třetí majitel NIO má v dosahu 3 km dostupné výměnné místo.
- Začátkem roku byla představená generace Power Swap Station 2.0, která ještě zrychlila výměnu a zvýšila kapacitu na více aut denně.
Za volantem ani nemusíte vystoupit. O zbytek se postará automatizovaná technologie, která se dostává na místa, kde se na západě budují drahé stojany do zásuvky.
Kde je háček? Čína staví síť raketovým tempem
A tím to rozhodně nekončí. Do konce roku 2025 chce NIO mít po Číně a ve světě už přes 4 000 výměnných stanic – minimálně tisícovka z nich mimo samotnou Čínu. Pro porovnání: v České republice funguje aktuálně něco přes 2 800 veřejných nabíjecích bodů (dle dat Ministerstva dopravy k létu 2025).
Z pohledu každodenního uživatele nejde jen o technickou vychytávku, ale hlavně o pohodlí. V době, kdy nabíjení „běžných“ elektromobilů (třeba české Škody) stále zabere dlouhé minuty i na rychlonabíječkách, tahle služba mění pravidla. Výrobci z Evropy i Ameriky musí vážně přemýšlet, jak odpovědět.
Evropské a americké automobilky v pasti
Když si vzpomenete na příchod prvních telefonů značky Xiaomi, Huawei nebo Oppo, možná jste si taky klepali na čelo. Dnes jsou běžnou součástí života nejen v Ostravě. Podobný příběh teď prožívají automobilky. Čínští výrobci jako NIO, Xpeng či BYD rostou jako z vody a nabízejí technologie i ceny, na které tradiční automobilky zatím neumí reagovat.
- Mladé čínské značky nejsou zatížené výrobní tradicí – inovace jim jde rychleji.
- Globální expanzi zvládají díky univerzálním platformám a chytrým investicím.
- Cesta k zákazníkům je krátká – cena jejich modelů se už začíná prát s levnějšími Volkswageny a Renaulty.
K tomu připočtěte, co říkal automobilový inženýr Sandy Munro: průmysl v USA i Evropě zaspal novou vlnu elektromobility a Čína si díky rychlým technologiím může ukrojit pořádný díl koláče. To nejde brát na lehkou váhu.
Co z toho plyne pro české řidiče?
Na vlastní oči už dnes vídáme první čínské elektromobily v Praze, Brně i Plzni. Pokud se trend výměnných baterií ujme i v Evropě, možná za pár let budete běžně měnit baterku za hranicemi, stejně jako dnes tankujete naftu u MOLu nebo Benziny.
Každopádně: Evropa by neměla přehlížet, jakým tempem se Čína posouvá vpřed. Jestli se chystáte příští rok pořídit elektroauto, sledujte nejen parametry, ale i to, jakou podporu baterií a servis nabízí – možná bude výměna baterky brzy standard, o kterém jsme jen četli v novinách. Rozhodně je na co se těšit!