Přestože čeští dopravci postupně modernizují svůj vozový park a přecházejí na ekologičtější technologie, skutečně elektrických nebo vodíkových autobusů na našich silnicích stále moc nenajdete. Setkání s bezemisním autobusem v běžné městské dopravě je zatím téměř stejnou náhodou, jako výhra v losu. Vše ale nasvědčuje tomu, že do pěti let se situace začne výrazně měnit.
Elektrický autobus Solaris v Berlíně – pro srovnání, u nás stále spíše rarita
Proč jsou dieselové autobusy stále dominantní?
I když se o „čistší“ veřejnou dopravu mluví v Praze, Brně i Ostravě už roky, realita je taková, že drtivá většina autobusů u nás stále jezdí na naftu. Statistika je neúprosná: zatímco elektrických či vodíkových autobusů je v republice jen pár desítek, těch naftových má podle údajů Centrálního registru vozidel ČR najeto přes 16 500 kusů. Pro mnohé kraje je hlavní překážkou nejen vyšší cena, ale i chybějící infrastruktura pro nabíjení a tankování.
CNG – kompromis nebo slepá ulička?
Některá města a kraje vsadily v posledních letech na autobusy na stlačený zemní plyn (CNG). Ten sice oproti dieselu vypouští méně oxidu uhličitého, pořád se ale jedná o fosilní palivo. Celkově je v Česku provozováno 1777 CNG autobusů, což z nich dělá druhou nejčastější volbu. Rozšíření je však regionálně velmi nerovnoměrné – například v Plzni běžná věc, v menších městech naprostá výjimka.
Vodík: Velké plány v Ústí nad Labem
Krok do budoucnosti chystá letos například Dopravní podnik města Ústí nad Labem, který podepsal rámcovou smlouvu na 20 vodíkových autobusů od známé polské značky Solaris. Výhodou „Ústecka“ je přitom snadná dostupnost vodíku z místních chemiček, což dává projektu reálný smysl. Pokud vše půjde podle plánu, všechny nové vozy začnou vozit cestující do roku 2030.
Co brání rychlejšímu rozvoji elektroautobusů?
- Vysoká pořizovací cena – elektrický či vodíkový autobus je zhruba dvakrát dražší než dieselový
- Nedostatek nabíjecích a plnicích stanic – na Moravě je pro vodíkové autobusy zatím stanic minimum, nejvíce připravena je Praha a Ústecký kraj
- Kratší dojezd a delší doba nabíjení – i tohle se ale rok od roku lepší
Jak to bude vypadat za pár let?
Podle Národního plánu čisté mobility má v roce 2030 jezdit v Česku nejméně 1500 elektrobusů a stovky vodíkových autobusů. Řada regionů, například Jihomoravský kraj či Praha, již na nové technologie vypsala výběrová řízení. Tak pokud jste v poslední době v Praze zahlédli zelený autobus značky SOR Libchavy, víte, že změna se opravdu blíží.
Tip pro cestující: Jak poznáte bezemisní autobus?
- Většinou má výrazné značení „Elektro“ nebo „Vodík“, často i QR kód pro informace o vozidle
- Jízda je překvapivě tichá; pokud vám zmizel typický rachot motoru – sedíte správně
- Nejčastěji jezdí na nových linkách v Praze, Ostravě nebo na experimentálních trasách v krajích
Závěrem: Zatímco Evropa nás v bezemisní dopravě zatím předbíhá, Česko má v příštích letech šanci to výrazně dohnat. Budeme sledovat, jak se situace na silnicích mění. Sledujte novinky a možná už příští rok pojedete do práce tichým elektroautobusem made in Vysoké Mýto nebo s vodíkem od Litvínova.