Anglie tiše ustoupila od povinných nabíječek elektromobilů u firem a obchodů

Velká Británie potichu stáhla plán na povinné nabíječky u obchodů a firem. Jak to ovlivní rozvoj elektromobility v Evropě a co čeká Česko?

Do nedávna to vypadalo, že ve Velké Británii bude každý větší obchod, úřad či podnik povinně instalovat nabíjecí stanici pro elektromobily. Britské ministerstvo dopravy však letos potichu od těchto nároků ustoupilo. Co je za tím a jak se to může dotknout i nás v Česku?

Odstoupila vláda pod tlakem firem?

Celý plán měl zásadně urychlit rozvoj elektromobility právě díky nové infrastruktuře. Původně mělo jít o pravidlo platné pro všechny budovy s parkováním pro více než 20 aut. Jenže podnikatelé a správci realit v UK spustili ostrou kritiku – podle nich by to znamenalo velké výdaje, ne vždy smysluplné. Podobné téma už jsme diskutovali také v Praze, když šlo o parkovací nabíječky u nákupních center.

Povinnost jen pro nové a rekonstruované objekty

Aktuálně tedy podle britských médií platí, že povinnost nabíječky zůstane jen pro nově stavěné a zásadně rekonstruované komerční budovy. Starší objekty a menší provozovny mají od povinnosti „za pět minut dvanáct“ výjimku. Automobilky ale upozorňují – tempo stavby veřejných nabíječek nejspíš nebude držet krok s rychlostí, jakou přibývá elektromobilů.

Zaostává veřejná infrastruktura? Jak je to u nás

Prodeje elektroaut lámou i v roce 2025 v Británii rekordy, ale také v Česku. Stojíme tu však před obdobnou výzvou: dostatek nabíjecích míst. I když Ministerstvo průmyslu a obchodu u nás podporuje nákup domácích wallboxů, většina obyvatel Prahy, Brna nebo Ostravy bydlí v bytovkách – kde není jednoduché instalovat vlastní nabíječku.

  • Nedostatek veřejných nabíječek může přibrzdit rozšíření elektromobilů
  • Dotace na domácí nabíječky (jako v Německu) mají někdy i nechtěné důsledky – Německo zažilo výpadek skladových zásob právě kvůli hromadnému nákupu wallboxů domácnostmi, které EV ani nevlastní
  • Pro obce a developery je financování výstavby stále výzvou

Co by pomohlo českým řidičům elektroaut?

Realitou je, že většina Čechů si pořízení elektromobilu stále rozmýšlí právě kvůli infrastruktuře. Pokud se má situace změnit, bude nutná spolupráce státu, obcí i soukromých investorů. Praktickým příkladem může být rozšiřování samoobslužných rychlonabíječek, které dnes najdete u Makra, Globusu nebo v Alze. Právě jednoduchý přístup k veřejné nabíječce v místě, kde nakupujete nebo pracujete, je podle mé zkušenosti jedním z rozhodujících argumentů při přechodu na elektro.

Vaše zkušenosti a tipy

Řešíte, kde nabíjet, bydlíte v bytě nebo plánujete přechod na elektro? Podělte se o vaše zkušenosti v komentářích a hlavně – sledujte, jak se téma vyvíjí. Budeme vás informovat o každé důležité změně pravidel nejen v Británii, ale i u nás.