Před několika lety byl nákup nového elektromobilu symbolem technologického nadšení – a často i finančních možností. Jenže jak rychle se rozšířila elektromobilita na českých silnicích, stejně rychle se změnil i přístup k jejich starším modelům. O elektromobily starší pěti let dnes totiž téměř nikdo zájem nemá a pro původní majitele to často znamená další vysoké výdaje spojené s výměnou baterie.
Prodat ojetý elektromobil? Obtížnější, než čekáte
Každý, kdo někdy vlastnil notebook nebo smartphone, zná ten pocit, když baterie začne ztrácet kapacitu. U mobilu či laptopu často stačí vyměnit baterii za cenu několika tisíc. U elektromobilů je ale situace výrazně složitější a finančně náročnější – nová baterie může stát klidně třista tisíc i víc. To je částka, která nemalou část majitelů dostane do prekérní situace.
Není divu, že mnoho lidí hledá řešení v prodeji svého elektrického „mazlíka“. Realita ale v roce 2025 v Česku není růžová. Podle zkušeností z několika pražských autobazarů, se kterými jsme mluvili, poptávka po starších elektromobilech prakticky zmizela. „Nechceme riskovat, že tu čtyři roky budeme mít auto, na které se nikdo ani nepřijde podívat,“ říká provozovatel menšího bazaru v Hostivaři. Tato nejistota vede k tomu, že české autobazary v poslední době elektromobily přijímají do komisního prodeje jen výjimečně.
Podpora se zaměřuje na nové vozy, ojetým chybí perspektiva
Situaci moc nepomáhají ani dotační programy. Ať už jde o programy v Německu, Británii nebo nejnovější podporu z českého Ministerstva průmyslu a obchodu, všechny jsou zaměřeny na nákup zcela nových vozidel a rozšiřování sítě nabíječek. O naději pro stárnoucí modely, které mají baterii často už jen na 75–80 % původní kapacity, tu zatím nejde ani náhodou.
Političtí tvůrci se zatím zaměřují hlavně na statistiky prodeje nových aut. Přitom není jasné, co se stane s těmi tisíci „prvních vlaštovek“, které budou během několika let hledat nového majitele.
Kdy se výměna baterie vyplatí a pro koho?
Automobilky – například Škoda, Hyundai nebo Volkswagen – sice obvykle poskytují záruku na 8 let nebo 160 000 km, garantují ale jen zachování 70–80 % kapacity. Jak to bude v dalších letech? To nám za současných podmínek nikdo neslíbí.
Někteří majitelé přesto zůstávají optimisty. Nízké servisní náklady na elektromobily často během deseti let provozu dorovnají vyšší cenu baterie, zvlášť pokud využíváte veřejné „rychlodobíječky“ třeba od ČEZ nebo E.ON a často jezdíte po městě. Ale každá další výměna znamená další zásah do rozpočtu, a s tím je nutné počítat.
Co dělat, pokud dnes vlastníte „starší elektriku“?
- Prozkoumejte možnosti repasování baterie – několik českých firem v roce 2025 nabízí profesionální repas baterií za zlomek ceny nové, třeba v Brně nebo Ostravě.
- Zvažte využití elektromobilu na kratší trasy – i s nižší kapacitou baterie může být vůz ideální pro jízdu po městě či převoz dětí do školy.
- Nabídněte vůz do carsharingových služeb – například Car4Way, Anytime nebo HopiGo začínají přijímat starší elektrovozy jako cenově dostupné řešení pro krátkodobé zápůjčky.
- Sledujte nové dotační výzvy – není vyloučené, že už příští rok přijde i podpora repasování či výměny baterií pro starší elektromobily.
Závěr: Elektromobil je skvělý sluha — ale ojetina ještě není pánem trhu
Stát se mezi prvními majiteli elektromobilu v Česku byla před pár lety odvaha i sázka na budoucnost. Pokud jste do ní šli, má dnes vaše rozhodnutí i stinnou stránku. Trh s ojetinami – a především bateriemi – nás v příštích letech čeká zásadní proměna. Ještě pár let bude platit, že prodat elektromobil po pěti a více letech bude spíš výzvou než samozřejmostí. Vyplatí se tedy strategicky plánovat a sledovat možnosti, které se trhům i technologiím otevírají každý měsíc nové.