Uvažujete o koupi nového elektromobilu v Česku? Pokud pokukujete po modelech z rodiny Volkswagen, je dobré obrnit se pevnými nervy. Čekací lhůty na některé elektrické vozy jsou aktuálně delší, než byste možná čekali – často i více než dvanáct měsíců.
Volkswagen ID.4 v českých ulicích
Foto: Volkswagen
Co stojí za dlouhým čekáním?
Elektromobilita v Evropě prožívá boom, což je znát i v českých městech. Pryč jsou doby, kdy u nabíjecích stanic ve Stodůlkách nebo na D1 stávaly jen Tesly a pár nadšenců. Dnes tu běžně najdete Enyaq, Volkswagen ID.3 nebo Hyundai Kona Electric. Velký zájem o nová elektroauta ale znamená, že výrobci jednoduše nestíhají pokrývat poptávku.
K tomu se přidávají dozvuky pandemie koronaviru. Ta zamávala dodavatelským řetězcem – někde chybí baterie, jinde čipy, a výrobní linky ve Wolfsburgu nebo Kvasinách se občas zastaví. Výsledek? Na nový vůz z dílny Volkswagenu, včetně populárního ID.4, vás může čekat i rok a půl dlouhé čekání.
Omezené kvóty pro dealery – kdo dřív přijde…
Volkswagen se snaží situaci řešit nastavením limitů pro dealery. Každá prodejna v Česku má přidělený maximální počet objednávek – například na modely ID.3 nebo ID.4. Největší šanci mají prodejci, kteří celkově prodají více aut – nejen elektromobilů, ale i klasických „spalin“. Menší showroomy se tak často musí smířit s menšími čísly.
Typicky: Pokud má dealer roční cíl tisíc prodaných vozů, na ID.3 mu může připadnout patnáct kusů, na ID.4 kolem pětadvaceti. Zbytek si musí zájemci předobjednat s vidinou dlouhého čekání. A pokud nějaký kus odpadne, rychle jej zaplní další zájemce.
Problémy se týkají i Škody a Audi
Není to jen případ samotného Volkswagenu. Výrobní potíže hlásí i další značky koncernu. Podle dostupných informací se například Audi Q4 e-tron dostane k prvním českým zákazníkům až v druhé polovině příštího roku. A dokonce i částečně elektrifikovaná Škoda Octavia, dříve nejoblíbenější auto domácností od Plzně po Ostravu, se na trh dostane až v srpnu.
Výjimkou nejsou ani klasické modely Škody se spalovacím motorem. Za delšími čekacími lhůtami totiž nestojí jen pandemie, ale také globální nedostatek čipů. Ten dokonce na čas ochromil výrobu i v hlavní továrně v Mladé Boleslavi.
Tipy, jak čekání zvládnout
- Pokud plánujete objednat nový elektromobil, počítejte s rezervou alespoň 12–15 měsíců.
- Nebojte se sledovat nabídky „skladem“ – některé vozy se občas objeví díky stornu klienta nebo interním přesunům.
- Průběžně komunikujte se svým dealerem, abyste měli přehled o skutečné situaci.
- Pokud na nový vůz spěcháte, zvažte i operativní leasing nebo ojetiny, kde je nabídka rozmanitější než před pár lety.
Co nás podle expertů čeká dál?
Podle automobilových analytiků by se situace zlomit každým kvartálem 2025. Jakmile výrobci obnoví dodávky čipů a stabilizují produkci, měly by se čekací lhůty postupně zkracovat. Do té doby je ale trpělivost tou nejlepší investicí. A nutno dodat – zájem o elektromobily u nás poroste, ať už díky státním příspěvkům, ekologickým trendům nebo jednoduše proto, že jízda na elektřinu je prostě pohodlná.
Pokud tedy plánujete přesedlat na „elektriku“, obrňte se trpělivostí ať už míříte pro nový Enyaq, ID.4 nebo Audi Q4. A sledujte novinky z českého trhu, protože i v této oblasti se může stát cokoli.