Za tři roky mohou chybět baterie pro elektromobily, upozorňuje šéf Stellantis

Stellantis plánuje již v příštích letech výrazně přejít na elektromobily. Kritický nedostatek baterií by však mohl ohrozit nejen globální trh, ale také dostupnost vozů v Česku. Co by měli zákazníci i firmy vědět?

Stellantis, jeden z aktuálně největších světových hráčů v automobilovém průmyslu, plánuje během osmi let ukončit výrobu vozů se spalovacím motorem a plně přejít na elektromobily. Podle aktuálních varování jejich generálního ředitele by však už v horizontu tří let mohl celý byznys ohrozit akutní nedostatek baterií.

Nedostatek komponent může zpomalit rozvoj trhu s elektromobily

Přechod na „elektrickou mobilitu“ je teď v Česku i celé Evropě jedno z nejdiskutovanějších témat. Statistiky mluví jasně: už každé 10. nové auto v EU je elektromobil. Čeká nás opravdový boom – jenže právě baterie, bez kterých elektromobily nevyjedou, jsou stále větší výzvou.

Konec spalovacích motorů v roce 2033? Bez baterií se to neobejde

Široké portfolio značek pod Stellantisem – od oblíbených Peugeotu, Citroënu nebo Fiatu, přes americké Jeep, Chrysler či Dodge, až po luxusní Maserati – by od roku 2033 mělo prodávat už jen elektromobily. Klíčovým milníkem je však právě dostatek kvalitních baterií. Carlos Tavares, šéf celého koncernu, upozorňuje, že ani masivní investice do tzv. „gigafactory“ situaci zřejmě v blízké době nevyřeší.

  • Výroba baterií zaostává za poptávkou po nových elektromobilech
  • Problém připomíná nedávný nedostatek čipů, který ochromil automobilky
  • Stellantis proto musí řešit, jak zajistit stabilní dodávky klíčových komponent

Co brzdí výrobu? Nedostatek infrastruktury a supplierů, varuje i Elon Musk

Není to jen otázka samotných vzácných kovů a surovin – těch je prý dle Elona Muska na světě dost. Problém spočívá v infra­struktuře a dostupnosti zkušených dodavatelů, kteří dokáží suroviny efektivně těžit a zpracovat pro výrobu bateriových modulů. A právě Češi, kteří stále častěji zvažují přechod k elektřině – ať už kvůli cenám, ekologii, nebo městským zónám – by s tímto mohli brzy pocítit zpoždění v dostupnosti nových modelů.

Tesla už také zvažuje, zda nevzít těžbu do vlastních rukou, aby nebyla závislá na externích partnerech. Otázka je, zda podobné kroky budou následovat i tradiční evropští giganti.

Kdy se to projeví v Česku? Praktické rady pro zákazníky i firmy

Možná si říkáte, jak rychle tahle situace ovlivní i vás. Už dnes se některé termíny dodání elektromobilů prodlužují – a například česká Škoda Auto už několikrát upozornila, že bez jistoty v dodávkách baterií nelze navyšovat výrobu podle poptávky.

  • Pokud plánujete přechod na elektromobil, vyplatí se sledovat české i evropské trendy v zásobování bateriemi
  • Pro firmy bude klíčové řešit včasné objednávky fleetových vozů, jinak mohou narazit na zpoždění
  • Poptávka po specialistéch na baterie a recyklaci bude v příštích letech růst i v Česku – dobrá příležitost pro nové obory

Závěrem: Boom elektromobility je nevyhnutelný, ale právě baterie mohou být jeho největší překážkou. Proto doporučuji sledovat nejen nabídky vozů, ale i novinky o výrobních kapacitách a investicích do nových technologií v Česku (například projekty v Ústí nad Labem nebo Plzni). Jde nejen o auta, ale o práci, energii a budoucnost celé české ekonomiky.