Jak chránit elektromobil v horkých dnech: Praktické rady pro české řidiče

V létě teploty lámou rekordy a elektromobily čelí horku. Znáte pravidla pro ochranu baterie? Poradíme vám 5 klíčových tipů, jak prodloužit životnost elektroauta během veder.

Extrémní letní teploty nejsou výzvou jen pro lidi a přírodu, ale i pro vaše elektromobily. Pokud chcete ze svého elektroauta v horkém létě vytěžit maximum a zároveň chránit jeho baterii, je načase osvojit si pár jednoduchých pravidel. Pomohou vám nejen prodloužit dojezd, ale především uchovat baterii ve skvělé kondici na dlouhá léta.

Foto: Martin Katler on Unsplash

Proč jsou vedra pro elektromobily výzvou?

Letošní léto trhá rekordy, když teploty leckde přesahují 40 stupňů Celsia – a to není nic příjemného ani pro elektromobily. Ty sice nabízí tichou a ekologickou jízdu, ale právě vlny veder mohou být pro jejich lithium-iontové baterie zásadní zátěží. Přehřívání baterií zvyšuje riziko rychlejší degradace, nižší kapacity a v krajních případech může způsobit i jejich poškození.

Jak prodloužit životnost baterie v létě: 5 doporučení

  • Parkujte co nejvíc ve stínu
    Nedopusťte, aby váš elektromobil celé dny stál na přímém slunci – ať už parkujete doma, v práci nebo třeba u obchodního centra. Využívejte podzemní garáže, stinné uličky nebo krytá parkoviště jako ty u Tesco či Kauflandu.
  • Nabíjejte do 80 % kapacity
    Doporučuje se nedobíjet baterii na maximum, zvlášť při vedrech. Nabíjení pouze do 80 % snižuje zátěž článků, předchází přehřátí a prodlužuje jejich životnost. Tento přístup dnes podporuje většina moderních modelů jako Škoda Enyaq nebo Volkswagen ID.4.
  • Sledujte teplotu baterie v aplikaci
    Váš elektromobil má často aplikaci, která ukazuje stav a teplotu baterie. Příliš vysoké hodnoty signalizují nutnost přemístit vůz do stínu nebo vyvětrat interiér.
  • Přepněte do eko režimu
    V horku roste energetická náročnost klimatizace. Ekologický (ECO) režim omezí výkon, optimalizuje spotřebu a prodlouží dojezd – tuto funkci má například Hyundai Kona, Kia EV6 nebo domácí Favorit v elektromobilní verzi.
  • Používejte plánované chlazení
    Moderní elektromobily umožňují nastavit chlazení interiéru před jízdou („pre-conditioning“). Tím snížíte okamžitou zátěž na baterii během horkého rozjezdu.

Není to jen problém elektromobilů

Stejný fenomén přehřívání trápí i jiné lithium-iontové baterie, které najdete v noteboocích, telefonech nebo třeba v elektrokolech – v létě tedy platí podobná pravidla i pro vaše osobní zařízení. Doma mobil přes den také nenecháváte na okně na slunci, že?

Bonusový tip: Přemýšlejte o nabíjení s rozmyslem

Jste-li zvyklí na rychlonabíječky třeba od PRE nebo E.ONu, zkuste v létě více využívat pomalejší domácí dobíjení v noci. Nejenže šetříte baterii (a často i peněženku díky výhodnější sazbě), ale současně minimalizujete stres baterie způsobený vysokou teplotou a rychlým dobíjením.

Závěr: Letní péče se vyplatí

Pokud v těchto měsících dodržíte pár základních zásad, udržíte svůj elektromobil v kondici i v pekelných vedrech. Ocení to nejen vaše peněženka, ale také okolní příroda. Máte vlastní tipy z cest po D1 nebo z městského provozu v Praze a Brně? Podělte se v komentářích a pomozte ostatním řidičům zvládnout léto v klidu – a hlavně s dobitou baterií.