Elektromobily do zásuvky za půl milionu? Tyto modely ukazují, že dostupná elektromobilita už není sci-fi

Objevte nejdostupnější elektromobily na českém trhu v roce 2025: Dacia Spring, ojetá Škoda Citigo i mikroauta pro mladé. Který model se za cenu kolem 500 000 Kč dnes opravdu vyplatí a co chystají automobilky příští rok?

V roce 2025 už není elektrické auto výsadou nadšených inovátorů, kteří chtějí být „jiní“. Přestože ceny elektromobilů zůstávají v průměru vyšší než u klasických benzinových nebo naftových vozů, nabídka dostupných modelů v Česku roste jak mezi novými, tak v bazarech. Pokud vás zajímá, jaké elektromobily lze pořídit okolo 500 000 korun a jestli se teď vyplatí koupě, čtěte dál. Zvlášť pokud hledáte auto do města, šetříte za provoz a zároveň nechcete dělat kompromisy na bezpečnosti.

[IMAGE1]

Dacia Spring: Nejlevnější novinka na trhu

Nejvíc skloňovaný elektromobil v nižší cenové relaci je dnes Dacia Spring. V základní výbavě ji pořídíte za 511 900 Kč, což z ní dělá nejlevnější nový elektromobil na českém trhu. Není náhoda, že je ideální na každodenní dojíždění po Praze, Brně nebo Ostravě, a často ji pořizují firmy do flotily. Mezi hlavní plusy Dacie patří rychlé nabíjení a vůbec nejnižší provozní náklady v kategorii – spotřeba je reálně okolo 12 kWh na 100 km.

Oceníte i jednoduchou údržbu a kompaktní rozměry, se kterými v centru vždy zaparkujete. Musím ale upozornit, že výkon 30 kW a dojezd 230 km nicméně jasně potvrzují, že jde opravdu o městské auto – dlouhé cesty po dálnici vás mohou lehce zaskočit. A výškově nastavitelné sedačky? Ty tu bohužel nehledejte.

Škoda Citigo: Legendární český elektromobil z druhé ruky

Na trhu ojetin se už roky drží v oblibě Škoda Citigo, která je mezi Čechy takříkajíc „srdcovka“. Pokud narazíte na zachovalý kousek, počítejte s cenou mezi 480 a 520 tisíci korunami. V městském provozu oceníte baterii s kapacitou 36,8 kWh a dojezd až 250 km, což je na českém trhu solidní hodnota. Pravděpodobně vás také potěší spotřeba do 10 kWh na 100 km.

Citigo se přestalo prodávat už v roce 2020, což je pro spoustu řidičů promarněná šance. Důvod? Podle zákulisních informací byl Citigo pro Škodovku trochu drahý špás – údajně prodělávali až 200 tisíc na jednom autě. Je ale dobré vědět, že značka připravuje nástupce, který by měl přijít již v letošním roce.

[IMAGE2]

Malá vozítka pro mladé i na sdílení

Do půl milionu dnes koupíte i tzv. mikroauta, často určená už od 15 let. Na českých silnicích přibývají bateriové Aixamy, i miniaturní Opel Rocks-e a Citroën Ami. Jasně, nelze je srovnávat s „dospělými“ vozy – maximální rychlost je omezená na 45 km/h a reálný dojezd je kolem 100 km. Na druhou stranu jde o přesně to, co potřebují dospívající nebo senioři pro pohyb po městě, případně na carsharing v centrech, jako je třeba Autonapůl.

Vývoj těchto mikroaut jde neuvěřitelným tempem kupředu a zlevňování díky konkurenci, zejména čínským značkám, je na obzoru. Ekonomická stránka je pro sdílenou dopravu v ČR stále více zajímavá.

Česká kuriozita: Tata Tiago za cenu motorky

Ještě jedna chuťovka, na kterou jsem v poslední době narazil – elektrický hatchback Tata Tiago z Indie. U nás ho sice zatím nečekejte, protože nevyhovuje evropské legislativě, ale rozhodně stojí za zmínku.

Proč? Tiago by se dal koupit v přepočtu asi za 261 000 korun – tedy o polovinu levněji než nejlevnější nová Dacia Spring. Přitom technicky nijak nezaostává: klasická baterie zvládne dojezd až 250 km. Kdyby se něco podobného v budoucnu dostalo oficiálně na český trh, zamíchalo by to kartami doslova všem. Možná se brzy podobných překvapení i u evropských značek dočkáme.

Závěr: Má smysl čekat nebo kupovat už dnes?

Kupovat elektromobil kolem 500 000 Kč už dnes není nesplnitelný sen. Dacia Spring je aktuálně cenově nejdostupnější novinkou – a i když kompromisy u ní nejsou zanedbatelné, pro městské využití naprosto stačí. V bazarech stále kraluje Škoda Citigo, u které navíc můžete čekat slušné držení ceny.

Pokud však „nespěcháte“, vyplatí se počkat na nové modely, například od Škody nebo Seatu, které budou představeny během několika měsíců. Vzhledem ke zvyšující se nabídce, technologickému pokroku i dotacím na nová auta se brzy dočkáme ještě dostupnějších a praktičtějších elektromobilů – nejen pro obyvatele velkých měst, ale i na každodenní cestování napříč Českem.