Elektromobily jsou často vnímány jako čistá a udržitelná volba dopravy, ale realita není tak černobílá. V Česku i jinde v Evropě se teprve postupně rozjíždí jejich prodej a už nyní začínají zaznívat hlasy, že ne všechny modely jsou skutečně šetrné k životnímu prostředí. Německá spotřebitelská asociace VZBV navrhuje: výrobci elektrických aut s vysokou spotřebou by za ně měli platit sankce.
Ne každý elektromobil je stejný – záleží na velikosti i spotřebě
Možná vám to přijde paradoxní, ale ani všechna elektrická auta nejsou z pohledu ekologie jednoznačná výhra. Největším problémem jsou podle VZBV velká SUV a luxusní modely. Ty i přes moderní technologie spotřebují mnohem více elektřiny než menší a lehčí vozy. A to má vliv jak na životní prostředí, tak i na vaši peněženku při každém nabíjení.
Proč se stále vyrábí obří elektromobily?
Poptávka po velkých SUV, včetně těch na elektrický pohon, stále roste. Najdeme je v nabídce stále více značek – od Tesly a Fordu až po „naši“ Škodu Auto, která aktuálně nabízí elektrický model Enyaq. Důvod je prostý: donedávna byly baterie velmi drahé a bylo složité nabídnout malá auta za rozumnou cenu. U větších vozů, které stojí klidně přes 1,5 milionu korun, se drahá baterie v ceně lépe ztratí než u kompaktního modelu pro běžné rodiny.
Co navrhuje německá asociace?
Německý spotřebitelský svaz sdružuje hlavní argument do jednoduché výzvy: nastavit efektivní limity spotřeby pro všechna elektrická auta – bez ohledu na jejich hmotnost a rozměry. Výrobci, jejichž vozy budou spotřebovávat více než 16 kWh/100 km, by od roku 2030 čelili finančním sankcím. Tím by se motivovalo k vývoji menších, úspornějších elektromobilů, které jsou skutečným přínosem pro klima i peněženky spotřebitelů.
- Limity spotřeby: Celoevropské normy nezávislé na velikosti auta.
- Sankce pro neúsporné vozy: Výrobci „žravých“ modelů musejí od 2030 platit penále.
- Motivace pro změnu: Vývoj a širší nabídka malých, efektivních elektromobilů pro běžné řidiče – nejen pro luxusní segment.
Jaké to bude mít dopady pro české řidiče?
Pokud návrh projde, může se změnit nabídka na trhu. Místo velkých a těžkých SUV se můžeme těšit na dostupnější malé vozy, vhodné pro městský provoz. Pro české domácnosti by to znamenalo: menší výdaje za energie i celkově dostupnější elektromobilitu. Možná se konečně dočkáme i moderní elektrické nástupkyně legendární „stodvacítky“ vhodné na každodenní ježdění od Škody.
Závěr: Elektromobilita s rozumem
Omezení platné pro všechny nové spalovací vozy v EU od roku 2035 už jsou dané. Ale mezi elektromobily je potřeba dělat rozdíly. Udržitelná budoucnost není jen o změně pohonu, ale také o efektivitě – a to by mělo platit i pro auta na elektřinu. Je tedy na čase začít rozlišovat a chtít od výrobců opravdu ekologická řešení, nejen těžké SUV v zeleném kabátě.