V Německu zájem o elektromobily prudce klesá. Změnu čekejte až v příštích letech

Více než tři čtvrtiny německých řidičů teď s koupí elektromobilu váhají. Důvodem jsou dražší energie i slabší státní podpora. Oživení trhu čekejme až s příchodem levnějších městských elektroaut po roce 2025.

Aktuálně je až 76 % německých řidičů ke koupi elektromobilu skeptických. Důvodů je hned několik – hlavně omezení státních dotací, růst cen elektřiny a nejistoty na trhu. Přesto se situace může během pár let zásadně otočit.

Na drahou elektřinu i menší bonusy narazil každý druhý zájemce

Ze všech stran v Česku i v Německu slyšíme o nutnosti přejít na elektromobilitu. Praxí posledních měsíců však je, že zájemců o elektroauta u našich západních sousedů rapidně ubylo. Jak potvrzuje průzkum společnosti AutoScout24 mezi tisícovkou německých řidičů, 40 % z nich zvažuje koupi elektromobilu úplně jinak než před rokem.

  • Rostoucí ceny elektřiny smazaly hlavní finanční výhodu elektroaut – levnější provoz.
  • Státní „ekobonusy“, které dříve snižovaly ceny nových elektromobilů až o tisíce eur, byly výrazně omezeny kvůli státním úsporám a obcházení pravidel spekulanty.
  • Němečtí zákonodárci tak reagovali na situaci, kdy podnikavci kupovali elektroauta jen kvůli bonusům a následně je draze prodávali dál, často za hranice Německa.

Proč Němci elektromobily nechávají v autosalonech stát?

Mnoho Němců říká otevřeně: bez solidní dotace do elektromobilu nejdeme. A za aktuálních podmínek jsou rozdíly v pořizovacích i provozních nákladech ve srovnání se spalovacími motory pořád výrazné.

Průzkum ukázal, že:

  • 32 % řidičů by elektromobil zvážilo jen při opětovném snížení cen elektřiny nebo zvýšení státní podpory.
  • 8 % respondentů si po posledních zkušenostech elektromobil vůbec nedokáže představit.
  • Celkově tak až 76 % Němců je dnes k tomuto typu aut skeptických nebo je přesvědčeno ke koupi pouze za lepších finančních podmínek.

Je jasné, že v Německu momentálně panuje k elektromobilitě zdrženlivá nálada, kterou zdaleka nezmění každý nový model na trhu.

Malá městská elektroauta: šance na změnu?

Přesto není situace beznadějná. Velké automobilky dobře vědí, že do roku 2035, kdy vejde v platnost zákaz prodeje aut se spalovacím motorem v EU, musí nabídnout cenově dostupnější a praktičtější elektromobily.

Dobrou zprávou pro české i německé zákazníky jsou proto premiéry nových malých elektrovozů. Jako naděje působí například čerstvě představený Volkswagen ID.2, jehož cena má být pod 25 000 eur a dojezd až 450 km. Připravuje se také levný model Tesly – i když přesné detaily ještě výrobce tají. Prvé kousky těchto elektroaut budeme vídat v ulicích až od roku 2025, ale už nyní je jasné, že právě segment malých, dostupných elektromobilů může trhu výrazně pomoci.

Co můžete čekat na českém trhu?

Čeští řidiči dobře sledují vývoj u našich sousedů a jsou stejně obezřetní. Pokud ceny těchto malých elektromobilů skutečně klesnou, dočkáme se podobného „boomu“, jaký jsme zažili třeba po vstupu značky Škoda do segmentu malých městských aut. Do té doby ale doporučuji sledovat nejen ceny nových vozů, ale i vývoj infrastruktury a podpor, které mohou být u nás jiné než v Německu.

Souhrn pro všechny, kteří elektromobily zvažují:

  • Aktuálně v Německu přetrvává spíš skeptická nálada a většina zákazníků čeká na lepší nabídky nebo nižší ceny.
  • Největší zájem mohou v příštích letech vyvolat malá, dostupnější elektroauta od evropských i světových značek (Tesla, Volkswagen, Renault…).
  • Sledujte nejen pořizovací či provozní náklady, ale i stabilitu trhu s elektřinou a možnosti dotací v ČR.

Budoucnost elektromobility přijde, otázka ale zní – kdy a za jakou cenu budeme opravdu připraveni přestoupit?