Diskuse o omezení vjezdu aut se spalovacím motorem do městských center už léta rezonuje západní Evropou. Teď se tato debata naplno rozbíhá i v Česku a získává podporu i na nejvyšších místech. Nově zvolený prezident Petr Pavel dal v roce 2025 veřejně najevo, že by legislativu omezující vjezd aut na benzin a naftu do center českých měst podpořil.
Jak to funguje v Německu a co nás čeká?
V Německu už mají s tzv. „Umweltzonen“ bohaté zkušenosti. Některé městské čtvrti jsou přístupné jen bezemisním nebo nízkoemisním autům, řidiči s klasickými spalováky musí platit speciální poplatky, případně zcela obětovat parkování nebo průjezd. V Praze nebo Brně zatím podobné opatření nenajdete – vše je ale otázkou blízké budoucnosti.
Kdo by mohl do centra? A za jakých podmínek?
- Vjezd pouze pro auta s nulovými nebo nízkými emisemi (elektromobily, hybridy, případně vozidla na syntetická paliva)
- Výjimky pro zásobování, MHD a zdravotnické služby
- Možnost zaplacení ekologické daně pro omezený vjezd klasických aut – detaily by určovala městská vyhláška
Má to svá úskalí, ale i neoddiskutovatelné přínosy. Německý model ukazuje, že air quality – tedy kvalita ovzduší – se v centrech měst po zavedení podobných zákazů výrazně zlepšila. Snižuje se nejen prašnost, ale i hluk, což ocení především obyvatelé, pracující a návštěvníci centra.
Prezident Pavel: Elektromobily nejsou jediné řešení
V rozhovoru na kanálu Stay12 prezident Pavel zdůraznil, že elektromobily sice v budoucnu převezmou hlavní roli, neměli bychom ale opomíjet ani hybridní technologie nebo ekologicky šetrná syntetická paliva. Přechod na čistou mobilitu vnímá jako maraton, nikoli sprint – a klíčové podle něj je, aby změna byla sociálně i ekonomicky únosná.
Fakta a čísla: Opravdu zákaz pomáhá?
- V Berlíně poklesla koncentrace NO2 po zavedení Umweltzonen o více než 20 %
- Podle Svazu měst a obcí ČR až 68 % obyvatel souhlasí se zklidněním center velkých měst
- V Mnichově dokonce začala radnice nabízet dotace na přechod na elektromobilitu malým podnikatelům
Může to fungovat i u nás?
Představa Prahy, kde místo kolony aut slyšíte cyklisty nebo zpěv ptáků na Smetanově nábřeží, není už sci-fi. Mnoho Pražanů i Brňanů si dnes libuje v pěších zónách – ještě před deseti lety by něco podobného považovali za utopii. Změna ale bude vyžadovat čas, investice do infrastruktury i empatii k řidičům, kteří na nové podmínky přecházejí.
Praktické tipy pro rok 2025
- Ověřte si už letos, zda vaše město neplánuje pilotní zónu s omezením vjezdu spalováků
- Zvažte hybrid nebo ojetý elektromobil – jejich ceny šly dolů a dojezd už pokryje většinu trasek ve městě
- Mějte přehled o možných podporách a dotacích, například kraj Vysočina letos podporoval výměnu služebních aut za elektrickou dodávku
- Alternativní doprava je čím dál dostupnější – koloběžky, sdílená kola (Nextbike, Rekola), nebo hybridní carsharing
Je jasné, že budoucnost dopravy v českých městech bude vypadat jinak než dnes. Z pohledu ekologie, komfortu života ve městech a veřejného zdraví jde ale o krok správným směrem. Stojí za to zůstat v obraze a připravit se na nové výzvy, které nás v dopravě už v nejbližších letech čekají.