Ještě před pár lety to byla spíš vize fanoušků moderních technologií, dneska už ale na českých silnicích začínají být elektrické kamiony realitou. Trh s těžkými elektrovozy nabírá v roce 2025 opravdu na obrátkách – a Volvo nyní hlásí objednávku, kterou bychom mohli označit za průlomovou.
Nová éra pro logistiku: Nad sto elektrických tahačů pro Maersk
V příštím roce by se po Severní Americe mělo začít prohánět celkem 110 elektrických tahačů Volvo VNR Electric určených pro logistického giganta Maersk – a už 16 takových strojů tahle dánská firma úspěšně provozuje. Teď jde ale o první sériovou dodávku v tak masivním měřítku.
Ekologie i praktičnost: Kam směřuje těžká doprava?
Ekologická vozidla už nejsou otázkou prestiže, nýbrž nutnosti, a do tohoto trendu vstupuje i sektor nákladní dopravy. Ačkoliv v Česku i Evropě stále jezdí spousta vozidel na LNG nebo CNG, stále víc firem považuje elektrický pohon za řešení budoucnosti. Výhoda? Nulové emise při jízdě, tišší provoz a šance splnit náročné evropské limity pro CO₂.
Co umí nové Volva?
- Reálný dojezd až 440 km na jedno nabití – což znamená pokrytí běžných tras v rámci regionální i městské logistiky.
- Rychlé nabíjení – při použití šesti bateriových modulů zvládnete dobití na 80 % za 90 minut.
- K dispozici i varianta se čtyřmi moduly, kterou lze na 80 % nabít za 60 minut.
Pro řadu přepravců je tahle rychlost zásadní: není třeba dlouhých pauz a plánování tras se tak přizpůsobuje novému technologickému standardu.
Co ovlivní další rozvoj elektro-kamionů?
Zatímco svět netrpělivě čeká na sériovou výrobu tahačů Tesla Semi (která se opět oddálila), zájmy výrobců jako MAN, Scania nebo Mercedes-Benz se už zaměřují na rozšiřování svých flotil elektrických tahačů. I u nás na trhu můžete zaznamenat první vlaštovky těchto strojů například ve flotilách firem jako Škoda Logistics či DB Schenker.
Klíčovou roli ovšem bude mít dostupnost nabíjecí infrastruktury. V roce 2025 stále většina běžných nabíječek není uzpůsobena pro rozměrné elektrické náklaďáky, ale stavební boom rychlonabíjecích stanovišť okolo velkých českých dopravních uzlů už je v plném proudu – viz nové plány na stanice na D1 nebo v Přístavu Praha.
Proč to sledovat a investovat?
Elektrická doprava není jen o „eko-štítku”. Přechod na elektrovozy přináší podnikům nižší provozní náklady, umožňuje vstup do městských zón s omezeními a často i lepší podmínky u evropských dotací. Volvo Trucks navíc otevřeně avizuje, že do roku 2030 plánuje mít polovinu výroby čistě elektrické.
„Jsme rozhodnutí být průkopníky elektrifikace dopravy. Zájem roste v Evropě, Severní Americe, ale už i u nás v Česku. Možná ještě není elektrická přeprava pro každého, ale snižuje náklady a nabízí podnikům náskok v zelených řešeních,“
Praktický pohled z Česka
Pokud plánujete investovat do elektrických tahačů nebo jste jen zvědaví, sledujte nejen nabídky výrobců, ale především mapu nových nabíječek v okolí svých klíčových logistických tras. Aktuální informace nabízí například elektromobilita.cz nebo přímo regionální pobočky ČEZ či PRE.
Vše tedy ukazuje na to, že elektrické nákladní vozy se v ČR stanou během několika málo let běžnou součástí provozu – a čím dřív začnete plánovat, tím víc za pár let ušetříte nejen peníze, ale i nervy kvůli přísnějším normám.