Představte si, že ještě před pár lety byla Xiaomi v Česku známá hlavně díky robotickým vysavačům, chytrým telefonům a elektrickým koloběžkám, které běžně vídáme na ulicích Prahy nebo Brna. Dnes je však situace na trhu s elektromobily nečekaně jiná. Xiaomi, tradiční gigant v oblasti spotřební elektroniky, se za poslední rok ve světě elektromobility dostal do popředí takovým způsobem, že dokonce překonal ikonu českého automobilového průmyslu – Škodovku – v počtu prodaných elektromobilů, a to pouze na domácím trhu.
Xiaomi SU7: Raketa na čínském trhu
V roce 2024 se na čínských silnicích objevilo téměř 137 tisíc nových elektromobilů Xiaomi SU7. Pro představu: v celé Evropě včetně Česka, Německa nebo Francie se tolik nových elektromobilů od jedné značky prodá málokdy, nemluvě o tom, že jde o “prvotinu” nové automobilky. U nás je Škoda ENYAQ iV často považována za etalon mezi elektromobily – v loňském roce jich ale ze závodu v Mladé Boleslavi vyjelo přibližně 79 500 kusů, což je oproti Xiaomi SU7 sotva polovina.
Čínský trh táhne celý segment elektromobilů
Hlavní síla Xiaomi SU7 tkví v domácím trhu. Čínská poptávka po elektromobilech je tak velká, že převyšuje spojení prodejů v celé Evropě i USA. Toto je trend, který Europasleduje s napětím – kdo někdy navštívil čínská města, ví, že elektrická vozidla tam nejsou “futuristický koncept”, ale každodenní realita. Xiaomi toho dokázala využít na maximum ještě než vůbec ohlásila vstup na evropské trhy.
- ENYAQ iV: Přes 79 500 prodaných kusů (2024), k dostání v EU i ve světě
- Xiaomi SU7: Téměř 137 000 prodaných kusů (2024), pouze v Číně
Ohrožení pro evropské automobilky?
I když SU7 není v tuto chvíli pro Škoda Auto a celý koncern Volkswagen přímou konkurencí – není dostupný na našem trhu a ceny v Číně jsou často nižší – ukazuje to, jak rychle se situace může změnit. Pokud čínské značky, včetně Xiaomi, začnou exportovat své elektromobily do Evropy, může to znamenat zásadní zlom pro místní výrobce. Evropa má přitom za sebou už několik snah asijských automobilek proniknout na trh, ale nikdy jich nebylo tolik a s tak agresivní cenovou politikou jako dnes.
Přitom díky stoupajícím evropským regulačním požadavkům na elektromobilitu může být nabídka dostupnějších a kvalitních modelů z Číny pro české i evropské zákazníky stále lákavější. Věřím, že právě domácí tradice, jako je značka Škoda, budou muset v nejbližších letech ukázat, jak mohou obstát v důsledku této globální konkurence. Budeme svědky posunu na trhu, nebo se České republice podaří udržet svůj jedinečný postavení v automobilovém světě?
Co to znamená pro běžné řidiče v Česku?
Pokud se Xiaomi rozhodne svou novinku SU7 uvést i na český trh, můžeme očekávat ostrou cenovou konkurenci i zajímavou nabídku výbavy. Pro zákazníky to znamená možnost vybírat z širší palety elektromobilů, než kdy dříve. Ale záleží i na tom, jak se tuzemské značky přizpůsobí novému tempu inovací. Řidiči v Praze, Brně i Ostravě si tak možná už za pár let budou mezi sebou porovnávat nejen domácí Enyaqy, ale i luxusní čínské novinky s cenou, která nebude jen pro vyvolené.
Věděli jste?
- Xiaomi plánuje expanzi na evropský trh už v příštích letech – start v Německu nebo Polsku je reálný.
- Čínský trh s elektromobily je dnes větší než součet Evropy a USA dohromady.
- Škoda ENYAQ iV se stále drží mezi TOP 5 nejprodávanějšími elektrovozy v některých zemích EU.
Je jasné, že trh s elektromobily v roce 2025 je úplně jinde, než byl ještě před pár lety. Konkurence roste a výhodou pro zákazníky je širší výběr i větší tlak na inovace, které brzy oceníme i u nás doma.