Pokud v příštích měsících navštívíte Londýn nebo Manchester, můžete si všimnout nečekané novinky – na některých křižovatkách vám jako řidiči osobního vozu přibude pár sekund čekání. Zato cyklisté a chodci projedou mnohem plynuleji než dřív. Právě tuto změnu přinášejí nové semafory řízené umělou inteligencí, které Velká Británie od letoška postupně zavádí do svých měst. Podle části řidičské veřejnosti je to jen další hřebíček do rakve automobilové dopravy, jiní oceňují podporu ekologických způsobů přepravy. Jaký dopad tato technologie může mít i u nás?
Semafory, které myslí na cyklisty. Auta budou čekat déle
Nové semafory fungují na principu strojového učení a analýzy provozu v reálném čase. Pomocí kamer sledují počet chodců, cyklistů a vozidel. Pokud se k přechodu blíží skupina lidí na kolech nebo pěšky, algoritmus automaticky prodlouží zelenou právě jim – i za cenu zdržení aut. Cílem je zvýšit bezpečnost zranitelnějších účastníků provozu a také omezit emise v přehuštěných městech.
- Automobily musí počítat s delšími červenými
- Cyklisté a chodci budou moci projíždět křižovatky rychleji a bezpečněji
- Systém má také lépe reagovat na špičky a mimořádné situace (např. slavnosti, školní začátky aj.)
Naši kolegové z českých samospráv pečlivě sledují, jak se osvědčí první měsíce provozu. Podobné pilotní projekty se zvažují v Praze či Brně, kde již nyní rostou napětí mezi řidiči a cyklisty nad rozrůstajícími se cyklopruhy.
Někteří řidiči protestují. Volá se po větší odpovědnosti cyklistů
Podle kritiků se jedná o další omezení pro motoristy. V kombinaci s rozšířením zón s emisními poplatky či plošným snížením rychlosti na 30 km/h v centrech měst přichází další „pokuta pro auta”. Z komentářů na sociálních sítích je patrné, že mnozí řidiči vnímají novelu spíš jako znevýhodnění, než jako pozitivní posun. V diskuzích na stránkách AutoMat či České sdružení automobilistů už teď padá otázka, zda by cyklisté neměli mít aspoň minimální registraci, pojištění nebo odpovědnost k provozu obdobnou jako motoristé.
Co mě osobně překvapilo, je četnost stížností na chování některých cyklistů, zejména ohledně ignorování červené či jízdy na chodníku. Je tedy jasné, že zavedení „inteligentnější“ techniky samo o sobě vztahy v provozu nevyřeší. Přichází čas na širší debatu o kultuře na silnicích, vzájemném respektu i chybějící osvětu k novým pravidlům.
Co umělá inteligence opravdu přináší: Bezpečnost i lepší vzduch
I přes očekávané počáteční tření je potřeba ocenit několik pozitiv. Britské úřady si od nových semaforů slibují snížení počtu nehod, lepší plynulost veřejné dopravy a zlepšení kvality ovzduší v přeplněných oblastech, což potvrzují první data ze zkušebního nasazení.
Praktické výhody:
- Větší bezpečí pro školy, školky a seniory v ranních hodinách.
- Snížení dopravních kolon ve špičce díky efektivnímu směrování pohybu lidí.
- Lepší podmínky pro sdílená kola (například Rekola nebo Nextbike už u nás).
Samotná technologie semaforů se může v budoucnu využívat i v českých městech. Už dnes našim dopravním inženýrům chybí efektivnější nástroje, jak řešit narůstající hustotu provozu, protože tradiční „časovače” přestávají stačit.
Co by mělo následovat v ČR?
Překvapivě nejde jen o technologii. Krok za krokem potřebujeme aktualizovat i pravidla provozu, vzdělávání a posílit osvětu pro všechny skupiny. Možná je čas otevřít téma povinné znalosti základní legislativy i pro cyklisty, což například v Dánsku nebo Nizozemsku patří ke standardům.
Je jasné, že technologie sama nezajistí dokonalou harmonii v městském provozu, ale pokud zapojíme otevřenou diskuzi, reálné potřeby lidí a dobře zvolenou strategii, máme šanci získat nejen ekologičtější a bezpečnější města, ale i spokojenější obyvatele – jak za volantem, tak v cyklohelmě.
Rádi bychom slyšeli vaše zkušenosti – mají obdobná opatření smysl i v Praze nebo Ostravě? Podělte se pod článkem, jestli by vám „chytrá křižovatka” u vašeho domova pomohla, nebo spíše přidala další vrásky.