Volvo spouští v Belgii novou továrnu na baterie pro elektrické náklaďáky: Co to znamená pro Česko?

Volvo letos otvírá novou evropskou továrnu na baterie pro elektrické kamiony v Gentu – rychlejší dodávky, více modelů a nižší emise i pro české firmy. Jaká je nabídka, na co si dát pozor a proč je to zlomová zpráva?

Švédská automobilka Volvo už letos otevírá v belgickém Gentu novou bateriovou továrnu určenou přímo pro výrobu akumulátorových sad do svých elektrických nákladních vozidel. Proč je to důležitá zpráva i pro české podnikatele v logistice a dopravě a co přesně tento krok změní? Přinášíme fakta, souvislosti i praktické rady.

Elektrifikace, která dává smysl: Proč Volvo investuje do vlastních baterií?

Popularita elektroaut v Česku i celé Evropě trhá rekordy a firemní zákazníci stále častěji přemýšlí nad přechodem na elektrický pohon i u těžších náklaďáků. Volvo tento trend pozorně sleduje a letos výrazně rozšiřuje vlastní výrobu bateriových sad. Nová část továrny v Gentu bude dodávat kompletní akumulátory přímo na výrobní linky svých modelů – např. Volvo FH, FM nebo FMX.

  • Výrobu článků a modulů zajišťuje Samsung SDI, montáž do finálních sad proběhne přímo v Gentu.
  • Každá sada má kapacitu 90 kWh – majitelé si mohou zvolit až 6 kusů a celkově dosáhnout až 540 kWh na jedno vozidlo.
  • Očekává se, že dojde ke zkrácení dodacích lhůt a lepší dostupnosti pro evropské zákazníky, včetně ČR.

Co touto investicí Volvo sleduje a jak to ovlivní český trh?

Podle Rogera Alma, prezidenta Volvo Trucks, je cílem stát se do roku 2040 uhlíkově neutrální společností. Už do pěti let by měl každý druhý nový náklaďák Volvo jezdit na elektřinu. To vytváří tlak i na české dopravní firmy – připravit se na budoucnost bez emisí a konkurenceschopně obsluhovat například městskou logistiku.

Fakt, že továrna na baterie roste v Belgii – a ne někde v Asii – znamená pro tuzemské zákazníky kratší čekací doby a menší závislost na nestále se měnícím globálním trhu s komponenty. To může výrazně zjednodušit plánování nákupu nákladních elektrovozů jak větším přepravcům, tak třeba firmám z Prahy, Brna nebo Ostravy, které řeší ekologický rozvoz zásilek i svoz odpadu.

Jaké modely se budou nabízet a na co si dát pozor?

Start výroby je naplánovaný na 3. čtvrtletí 2025 a první na řadě budou již zmíněné FH, FM a FMX na elektřinu, které pokrývají široké spektrum pracovních nasazení – od regionální logistiky až po stavebnictví. Volvo však otevřeně říká, že tímto nekončí: další varianty jsou už ve vývoji.

  • Modely vhodné pro česká města i dálkové trasy.
  • Řešení na míru – variabilní počet baterií podle potřeb zákazníka.
  • Významná úspora emisí CO2 a možnost získat výhodnější povolení do měst s nízkoemisními zónami.

Na co byste neměli zapomenout při plánování přechodu na elektrický pohon?

Pro české firmy je klíčové včas začít uvažovat o infrastruktuře – tedy kde, jak a za kolik budou vozy dobíjet. Firmy jako ČEZ nebo PRE už nabízejí specializované služby pro podnikové nabíjení a dotační programy letos podpoří investice do rychlonabíjecích stanic.

Dalším krokem je nezávazná konzultace přímo u prodejce – například v pražském nebo ostravském zastoupení Volvo Trucks. Díky evropské výrobě baterií bude i možnost rychlejších dodávek a méně kompromisů.

Proč považovat otevření továrny v Gentu za událost roku?

Otevření továrny na baterie v srdci Evropy dokazuje, že elektrické náklaďáky už nejsou “hudbou budoucnosti”. Roku 2025 je přechod na ekologickou dopravu reálný a dostupný. Pokud chcete držet krok, je teď správný čas začít plánovat – a být mezi prvními, kdo z této výhody v ČR vytěží maximum!