Ceny energií v Evropě dlouhodobě rostou a začínají ovlivňovat plány i těch největších hráčů – včetně Volkswagenu. Koncern teď otevřeně přiznává, že pokud se energetická situace nezlepší, může se rušit nejen plánovaná výstavba několika moderních bateriových továren, ale zřejmě i projekt na českém území.
Evropa stále závislá na Číně
Nevyhnutelně směřujeme do elektromobilní budoucnosti, jenže dosavadní závislost evropských automobilek na čínských bateriích je stále markantní. Nejde jen o dovoz samotných článků, ale často i o know-how či průmyslové komponenty. Volkswagen proto plánoval vybudovat v Evropě vlastní továrny – jednu z nich chtěl zasadit i do Česka. A právě tady mohl český autoprůmysl získat nové pracovní příležitosti i know-how z první ruky.
Jak drahé energie mění pravidla hry
Poslední roky jsou pro firmy v Česku i u našich sousedů skutečnou výzvou. Každý, kdo má halu, ví, co inflace a ceny energií dokážou s provozně náročným podnikáním. Volkswagen nevýjimkou: provozuje v EU množství fabrik a propojuje s sebou síť dodavatelů, na který dopadnou jakékoliv změny citelně.
- Baterie pro elektromobily – staly se strategickou komoditou budoucnosti.
- Závislost na dovozu – stále polykáme čínskou „medicínu“, ať se nám to líbí, nebo ne.
- Cenová rentabilita – vyrobit baterie na evropské půdě znamená ohromné náklady, hlavně kvůli energiím.
Co říká vedení Volkswagenu?
Thomas Schäfer, aktuální šéf koncernu, situaci nevidí růžově: veřejně na LinkedInu sdělil, že plánované německé i další evropské bateriové továrny se při současných cenách energií mohou čistě ekonomicky ukázat jako neudržitelné. Pokud se tedy ceny nezastaví a nesníží – může být projekt stopnut. Doslova: „Výstavba nových továren na baterie v Německu a v dalších zemích EU by mohla být nerentabilní, pokud nedojde ke spolehlivému a rychlému snížení cen energií.“
Má Česko ještě šanci?
Farma továren na baterie mohla být pro český autoland logickým krokem vpřed. V Plzeňském nebo Ústeckém kraji by kromě pracovních míst šlo i o příležitost naučit se nejnovější technologie a více se odpoutat od asijských dodavatelů. Zůstává otázkou, jakou podporu investoři i stát nyní nabídnou a jestli se energetická politika v ČR v době po roce 2024 dokáže srovnat se západoevropskou konkurencí.
Co může ovlivnit rozhodnutí?
- Změny v regulaci cen energií na českém trhu
- Státní podpora strategických odvětví
- Efektivita a dostupnost lokální infrastruktury
Co si z toho odnést?
Můžeme vidět, že přechod na elektromobilitu je strategicky důležitý, ale neobejde se bez domácí výroby baterií za příznivých ekonomických podmínek. Bude zajímavé sledovat, zda se Česku podaří využít svou pozici v srdci Evropy a zapojit se do výroby, která bude konkurovat gigafactory například v německém Sasku nebo polské Poznani.
Situaci budeme dál sledovat – energetická politika, inovace a investiční forma velkých značek jako Volkswagen mohou v příštím roce ovlivnit tvář celého českého průmyslu.