Novinky na trhu malých elektromobilů zaujmou nejednoho Čecha – Volkswagen se rozhodl opět nabídnout svůj populární model e-Up, jenž v Německu lákal rekordně nízkou cenovkou kolem 300 tisíc korun díky štědrým dotacím. Zájemci o stejné městské auto v „české“ verzi ale narazí: Škoda Citigo e iV se nevrací. Zato španělská sesterská značka Seat svůj Mii electric znovu nabídne.
CITIGOe iV
Foto: Škoda Auto
Změny ve strategii Volkswagenu reflektují rychle rostoucí poptávku po menších elektrických autech, která odstartovala hlavně modernizací modelu e-Up na konci roku 2019. Právě tehdy se z původně nenápadného auta vyklubal fenomén, který začal přitahovat davy v Německu, Rakousku i částečně v Česku. Zájem byl takový, že výrobce nabídku raději stopnul – a s ním zmizely i příbuzné modely Seat Mii electric a naše Citigo e iV.
Volkswagen a Seat opět na scéně, Škoda jde jiným směrem
V automobilovém světě není běžné, aby se nějaký model stahoval z nabídky kvůli přílišné popularitě. Přesně to však zažil e-Up a jeho sourozenci. Když zákazníci lačněli po dojezdu až 260 kilometrů (podle aktuální metodiky WLTP) a objednávky exponenciálně rostly, nebylo prostě možné vyrábět všechny vozy dostatečně rychle.
Návrat e-Up na trh je proto pozitivní hlavně pro všechny, kdo potřebují spolehlivý a dostupný elektromobil do města. V zemích s vyššími dotacemi, jako je Německo, zůstává model oblíbený i mezi malými firmami, rozvážkovými službami nebo v rodinách hledajících úsporné druhé auto.
Pokud jste čekali na návrat dostupného českého elektromobilu, přinášíme nejen novinky, ale bohužel i zklamání. Podle mluvčího Škoda Auto Pavla Jíny se nepočítá s obnovením výroby modelu CITIGOe iV. Škoda místo toho míří do budoucnosti a do roku 2030 plánuje uvést minimálně tři nové plně elektrické modely, které rozšíří aktuální nabídku – dnes ji tvoří už známý ENYAQ iV, který na českých silnicích rozhodně není raritou.
České CITIGOe iV mělo svůj úspěch, ale cenová politika byla u nás tvrdší. Hlavní důvod? Na rozdíl od Němců stále čekáme na start státních dotací i pro koncové zákazníky. Zatím je podpůrný program dostupný jen pro firmy a živnostníky. Podle aktuálních odhadů by se ale první výzvy měly objevit ještě do konce letošního února, což může být pro trh s elektromobily v Česku dost zásadní impuls.
Jak se připravit na novou vlnu malých elektromobilů?
- Sledujte nabídky pro firmy i soukromníky – Pokud patříte mezi živnostníky nebo drobné firmy, dotace už jsou na dosah, pro jednotlivce se vyplatí sledovat novinky Ministerstva průmyslu a obchodu.
- Přemýšlejte o nabíjení doma i ve městě – Rozmístění veřejných nabíjecích stanic v Praze, Brně a Ostravě se stále zlepšuje, domácí wallbox se však vyplatí zvážit.
- Porovnávejte provozní náklady – Díky nízkým servisním výdajům dokáží malé elektromobily ušetřit tisíce měsíčně, zvlášť při jízdách po městě.
Ať už fandíte značce Volkswagen, Seat nebo čekáte na novou éru „škodovek“, jasné je jedno: nabídka malých městských elektromobilů se v Česku v roce 2025 začne zásadně měnit. Pokud hledáte jednoduchý a levný způsob elektromobility, s e-Up a novými dotačními tituly už nemusíte jen závidět sousedům z Německa.