Stále více Čechů si všímají, jak se světová automobilka Volkswagen v posledním roce přeorientovala na elektromobily. Jen během loňska navýšila značka prodej čistě elektrických vozů o téměř 200 %. Právě model ID.3 se stal vítězem evropských statistik – a to navzdory tomu, že jeho premiéra přišla až na podzim. Co za tím stojí? A znamená to, že Dieselgate je už jen kapitolou v historii?
Foto: Erik Mclean / Unsplash
Transformace poháněná jak inovacemi, tak minulostí
Poptávka po elektromobilech míří i v Česku raketově vzhůru. Samotný Volkswagen hlásí, že oproti předchozímu roku zvýšil prodeje elektrifikovaných aut o 158 %, u čistých elektromobilů dokonce o 197 %. Klíčovým motivátorem je nejen nutnost inovovat a držet krok například s Teslou, ale také tlak spojený s odkazem Dieselgate – aféry, která automobilce poškodila image a donutila ji urychlit přechod k čistší budoucnosti.
Tak radikální změna ale vyžaduje obrovské investice. Přechod na elektromobilitu znamená pro Volkswagen (a jeho autorizované servisy napříč Evropou) nejen nová výrobní zařízení, ale také zcela jiný přístup k údržbě aut. Opravy elektromobilů se podle zkušeností servisů jako AAA Auto nebo Emil Frey značně liší od běžné péče o vozy se spalovacím motorem.
Model ID.3: Nový bestseller nejen na západ od nás
Nejvýraznější úspěch Volkswagenu loni zaznamenal model ID.3. Přes to, že se na trhu objevil vlastně až v září, prodalo se ho během pár měsíců přes 56 600 kusů. Celkem automobilka prodala přes 212 000 elektrifikovaných vozů, z toho téměř 134 000 čistých elektromobilů – čísla, která už nemůžeme brát jako marginální.
ID.3 rychle ovládl žebříčky v několika evropských zemích – v prosinci byl elektromobilem číslo jedna například ve Finsku, Slovinsku nebo Norsku. Ve Švédsku dokonce sesadil konkurenci bez ohledu na typ pohonu. Jak uvedl šéf prodeje Klaus Zellmer: „ID.3 se stal hitem a ukazuje, že přechod na elektromobilitu už je realitou“.
Druhou pozici v žebříčku prodejů obsadil model e-Golf, následovaný plug-in hybridním Passatem GTE. Zdá se, že pro Čechy i jejich sousedy už elektromobil není jen výstřelek, ale seriózní volba.
Firmy sází na elektromobily: cena i image rozhodují
Zajímavostí posledního roku je stále větší zájem firem o elektromobily. Podle dat českého zastoupení Volkswagenu pomáhá rozhodování nejen rostoucí počet dobíjecích stanic, ale hlavně výhodné provozní náklady a pozitivní vnímání značky zákazníky. Elektromobily totiž nevyžadují tolik údržby a jejich provoz je levnější než u spalovacích vozů – což potvrzují i české firmy od Škofinu po menší autopůjčovny.
Statistiky mluví jasně: podíl firemních zakázek na elektrické modely (včetně plug-in hybridů) se v posledních pěti letech zvýšil z 5 % na téměř 22 %. V době, kdy zákazníci požadují odpovědnější podnikání a firmy musí více dbát na ekologii, se právě elektromobily stávají klíčem k modernímu a udržitelnému image.
Na závěr dodává současný předseda představenstva Ralf Brandstätter: „Směřujeme ke splnění cíle stát se lídrem trhu elektromobilů – cenově dostupná a kvalitní elektromobilita je pro Volkswagen realitou.“
Co to znamená pro české zákazníky?
- Rychlý růst nabídky: Už i v českých showroomech může zájemce o elektromobil vybírat z desítek modelů – od ID.3 až po elektrické užitkové vozy.
- Lepší infrastruktura: Rychle přibývá dobíjecích bodů na čerpacích stanicích Benzina, MOL i síti ČEZ. To zásadně snižuje nejistotu z nedostatku „šťávy“ na cestách.
- Výhodnější provoz: Nižší servisní náklady, možnost parkování zdarma či vjezd do vybraných zón – důvody, proč elektromobil v roce 2025 dává smysl nejen ekologům.
Volkswagen svým letošním úspěchem poslal jasný signál: i velké značky se nebojí začít znovu a přizpůsobit se požadavkům doby. Elektrická budoucnost už není věcí sci-fi – trend, který započal možná díky Dieselgate, dnes určují ambice, inovace a hlavně váš zájem.